Revenirea la normalitatea economică pre-pandemie: câștigători și pierzători

by | 23 Jun 2022 | Economie

După mai bine de doi ani de blocare economică societatea și economia românească încep să funcționeze cu aceeași intensitate ca înainte de pandemie. Cu toate acestea, limitarea activității își exercită și astăzi amprenta de anormalitate: în timp ce unele zone au depășit datele dinainte de februarie 2020, alte sectoare încă nu și-au revenit, potrivit unui raport al unui grup de cercetare de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor  de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Datele arată că participarea la evenimente sportive și traficul rutier sunt cu mult peste nivelurile pre-pandemie, dar gradul de ocupare a birourilor, transportul public și mersul la cinematografe sunt încă mult sub nivelurile pre-pandemie. Economistul Levente Szász, șeful laboratorului de cercetare economică, a declarat că recentele crize, pandemia și războiul, au dus la multe schimbări radicale în societate și economie, iar oamenii s-au adaptat la ele intenționat sau neintenționat, dar rapid.

Datorită acestor schimbări semnificative, noțiunea de „nouă normalitate” a fost introdusă și în discursul public. Întrebarea este însă cum va arăta această nouă normalitate, viața socio-economică în lume și în România. Merită să ne uităm la ce obiceiuri noi au apărut în ultimii câțiva ani, ce va rămâne și ce va dispărea, deoarece oamenii aleg să se întoarcă la modelele lor de comportament dinainte de pandemie.

Activitatea este remarcabilă în mai multe domenii Echipa de cercetare a analizat date publicate de jurnalul britanic The Economist, conform cărora intensitatea activității socio-economice din România a revenit la niveluri pre-pandemice în mai 2022.

Activități în revenire puternică

„Noua normalitate” înseamnă că unele sectoare și-au revenit complet și chiar au depășit nivelul de dinaintea pandemiei. Câștigătoarea, dintre activitățile economice afectate, este de departe participarea la evenimente sportive – o activitate sezonieră; este în prezent de 148,6 la sută.

Nivelul traficului rutier și aerian depășește, de asemenea, nivelul pre-pandemic. Transportul rutier urban este pe o tendință ascendentă de un an încoace, cu o performanță de 105%, conform ultimelor cifre. Aviația este, de asemenea, în creștere puternică: numărul zborurilor interne și externe se apropie de nivelurile anterioare pentru prima dată de la izbucnire, ajungând la 97,9%.

Timpul petrecut de oameni în aer liber în afara caselor a depășit, de asemenea, nivelurile dinainte de pandemie: acum este de 101,6 la sută; acest indicator a crescut puternic de la începutul anului trecut.

Levente Szász a subliniat că aceasta este o veste bună pentru furnizorii de servicii, cei care oferă activități de agrement sau cei care operează grădini și terase de vară, care se pot aștepta ca cererea pieței să crească dinamic. O tendință similară poate fi observată în comerțul cu amănuntul, deși aceasta este oarecum influențată de caracterul sezonier, dar acest sector se apropie și de nivelul anterior cu 95,9 la sută.

Sunt și sectoare care rămân afectate

Cercetătorii au identificat însă mai multe zone pentru care nu există semne de redresare, iar indicatorii lor nu au revenit la nivelurile anterioare, adică la începutul anului 2020. Utilizarea transportului public în marile orașe din România este cu mult sub nivelul din 2020: în prezent este de 78,5 la sută, deși nu mai există restricții în acest sens.
Ocuparea birourilor este constant sub nivelurile pre-epidemie, cele mai recente cifre arătând o rată medie de ocupare de 84,9 la sută. Acest lucru indică faptul că locurile de muncă nu vor mai fi la fel ca acum doi sau trei ani – flexibilitatea muncii, telemunca și lucrul de acasă au devenit parte din noua normalitate.
Prezența populației în cinematografe se recuperează foarte lent: participarea la cinema nu poate reveni la nivelurile pre-pandemie, atingând doar 33,1% în ultima lună față de februarie 2020.
În concluzie, sunt zone care s-au adaptat cu succes la noua situație. Din păcate, acestea includ congestionarea traficului rutier urban, în timp ce alte zone au pierdut în mod clar teren.

Ultimele știri

Greșeli majore în războiul din Ucraina

Războiul din Ucraina este consecința unei serii de erori strategice și de evaluare făcute de toate părțile aflate în conflict. În mod cert, dacă măcar o parte dintre aceste erori ar fi fost evitate,...

Loading



Cele mai citite



Te-ar putea interesa

Loading


Loading