Nu trece o săptămână fără ca un politician din UE să nu se alăture vocilor ce prezic un viitor energetic care se bazează în întregime pe vânt/soare și baterii, viitor eliberat de “povara” hidrocarburilor care au alimentat societatea de secole. Indiferent de opinia cuiva, dacă sau de ce este necesară o transformare energetică, fizica și economia combinate cu realitățile de zi cu zi arată clar că nu există nicio posibilitate ca “economia energetică” sa fie schimbata radical într-o perioada relativ scurtă. Pană si Bill Gates a spus că atunci când vine vorba de înțelegerea realităților energetice “trebuie să indroducem matematica în problemă”. Aici omu’ are dreptate.

Iata un rezumat a raportului Institutului Manhattan “The New Energy Economy: An Exercise in Magical Thinking“; realități de bază combinate cu putină matematică de bază. (Consultați raportul complet pentru explicații și documentație)

1. Scăderea mică de două puncte procentuale a ponderii hidrocarburilor în consumul mondial de energie a insemnat PESTE 2 TRILIOANE DE DOLARI ÎN CHELTUIELI GLOBALE PENTRU ENERGIE ALTERNATIVA în aceeasi perioadă; energia solară și eolienă furnizează astăzi mai puțin de două procente din energia globală necesara consumului.

2. Dacă cei patru miliarde de oameni săraci din lume ar avea o creștere a nivelului de trai si automat a consumului de energie cu doar o treime din nivelul consumului unui locuitor al Europei, cererea globală ar fi egală cu dublul consumului total al SUA (in acest moment 16% din consumul global de energie este facut de Statele Unite). Actuala rețea electrica globală nu ar face fata acestei cresteri fară să mai adaugăm cresterea consulului in Vest (masinile electrice etc). Da, reteaua se poate dezvolta ca și in trecut insă intr-o manieră economică diferită: acum se face intr-un interval scurt, forțata prin legi si reglementari, cu costuri mari care vor atarna greu la factura, pe cand in trecut s-a facut pe baza de cerere si ofertă.

3. Hidrocarburile furnizează peste 80% din energia mondială: dacă toate acestea ar fi sub formă de petrol, butoaiele s-ar alinia de la Washington, până la Los Angeles, iar întreaga linie s-ar inalța cu 150 de metri în fiecare săptămână.

4. O creștere cu incă de 400 de milioane de vehicule electrice până în 2040 ar înlocui doar cinci la sută din cererea globală de petrol.

5. Energia regenerabilă ar trebui să se extindă de 90 de ori pentru a înlocui hidrocarburile în două decenii. A fost nevoie de o jumătate de secol pentru ca producția mondială de petrol să se extindă “doar” de zece ori.

6. Eliminarea hidrocarburilor din productia de energie electrică din SUA (imposibil de realizat in urmatorii zeci de ani) ar lăsa neatinsă 70% din exploatarea hidrocarburilor din SUA.

7. Eficiența crește cererea de energie prin ieftinirea produselor și serviciilor: din 1990 eficiența energetică s-a îmbunătățit cu 33%, economia a crescut cu 80% iar consumul global de energie a crescut cu 40%.

8. Eficiența crește cererea de energie: Din 1995, consumul de combustibil pentru aviație/km pasager a scăzut cu 70%, traficul aerian a crescut de peste 10 ori, iar consumul global de combustibil pentru aviație a crescut cu peste 50%.

9. Eficiența crește cererea de energie: din 1995, energia utilizată pe octet (unitate de măsură in informatica) a scăzut de aproximativ 10.000 de ori, dar traficul global de date a crescut de aproximativ un milion de ori; electricitatea folosită pentru calcul a crescut.

10. Din 1995, consumul total de energie la nivel mondial a crescut cu 50 la sută fiind in continua crestere datorita ridicarii nivelului de trai din Asia (India, China, etc) , America de Sud (Brazilia, etc) cat si din Africa. Cererea de electricitate va fi din ce in ce mai mare asa incat renuntatrea la energia bazata pe hidrocarburi pare de domeniul SF-ului.

11. Din motive de securitate sunt depozitate hidrocarburi pentru două luni de cerere. Astăzi abia două ore din cererea națională de energie electrică pot fi stocate în toate bateriile de utilitate plus toate bateriile din mașinile electrice.

12. Bateriile produse anual de Tesla Gigafactory (cea mai mare fabrică de baterii din lume) pot stoca doar trei minute din cererea anuală de electricitate din SUA.

13. Pentru a produce suficiente baterii pentru a stoca cererea de energie electrică pentru DOUA ZILE din SUA ar fi nevoie de 1.000 de ani de producție de către Gigafactory.

14. Fiecare miliard de dolari cheltuit in data-centre pentru stocarea de date duce la 7 miliarde de dolari în energie electrică consumată de-a lungul a două decenii. Cheltuielile globale pentru constructia si mentenanța centrelor de date de date depășesc 100 de miliarde de dolari pe an și sunt în creștere.

15. Pe o perioadă de 30 de ani, panouri solare si turbine de vant în valoare de 1 milion de dolari produc 40 de milioane respectiv 55 de milioane de kWh; un puț de gaz de șist în valoare de 1 milion de dolari produce suficient gaz natural pentru a genera 300 de milioane de kWh în 30 de ani.

16. Costă aproximativ la fel să construiești un puț de șist sau două turbine eoliene: acestea din urmă, combinate, produc 0,7 barili de petrol (echivalent energie) pe oră, platforma de șist are în medie 10 barili de petrol pe oră.

17. Costă mai puțin de 0,50 USD pentru a stoca un baril de petrol sau echivalentul acestuia în gaze naturale dar costă 200 USD pentru a stoca energia echivalentă a unui baril de petrol în baterii.

18. Pentru a compensa producția episodică eoliană/solară (depinde de vant si soare), trebuiesc adaugate la diferite utilitați (spitale, data-centre etc) generatoare pe motorina sau gaz; de trei ori mai multe au fost adăugate la rețea din 2000 decât în ​​ultimii 50 de ani.

19. Capacitatea de productie a unui parc eolian s-a îmbunătățit cu aproximativ 0,7%; acest mic câștig vine în principal din reducerea numărului de turbine pe hectar ceea ce duce la o creștere cu 50% a terenului folosit pentru a produce un kilowatt-oră de vânt. Ca sa nu mai vorbim de terenul necesar pentru instalarea panourilor solare.

20. Peste 90% din electricitatea Americii și 99% din energia utilizată în transport provine din surse care pot furniza oricand energie pentru ca nu depind de soare sau vant.

21. Turbinele eoliene și panourile solare produc energie în medie 25-30% din timp numai atunci când natura permite. Centralele electrice convenționale pot funcționa aproape continuu și sunt disponibile atunci când este necesar. Iarna trecuta tările nordice au ramas fară caldură pentru ca depind mult de regenerabila si au trebuit sa apeleze la termocentralele pe carbuni din Polonia.

22. Revoluția gazelor de șist a prăbușit prețurile gazelor naturale și cărbunelui in America, cei doi combustibili care produc 70 la sută din energia electrică din SUA. Dar totusi tarifele pentru energia electrica nu au scăzut ci dimpotriva ele crescând în cu 20% din 2008. PESTE TOT IN LUME, INCLUSIV ROMANIA, SUBVENȚIILE DIRECTE ȘI INDIRECTE PENTRU ENERGIA SOLARĂ ȘI EOLIANĂ AU FACUT CA PREȚURILE SĂ CREASCĂ.

23. Sunt necesare aproximativ 60 de kilograme de baterii pentru a stoca echivalentul energetic al unui kilogram de hidrocarburi.

24. Cel puțin 100 de kilograme de materiale sunt extrase, mutate și procesate pentru fiecare kilogram de baterie fabricată.

25. Stocarea echivalentului energetic al unui baril de petrol care cântărește 136 kg necesita 9000 kg baterii Tesla (în valoare de 200.000 de dolari).

26. Transportul echivalentului energetic al combustibilului de aviație folosit de o aeronavă care zboară spre Asia ar necesita baterii de tip Tesla în valoare de 60 de milioane de dolari, cu o greutate de cinci ori mai mare decât acea aeronavă.

27. Este nevoie de echivalentul energetic a 100 de barili de petrol pentru a fabrica o cantitate de baterii care poate stoca echivalentul de energie al unui singur baril de petrol.

28. O lume a mașinariilor centrate pe baterie înseamnă să exploatezi mai multe gigatone de pământ pentru a accesa litiu, cupru, nichel, grafit, pământuri rare, cobalt etc. — folosind milioane de tone de petrol și cărbune atât în ​​minerit cât și pentru fabricare (metale si beton).

29. China domină producția globală de baterii, fabricile fiind alimentate în proporție de 70% cu energie produsa din cărbune: vehiculele electrice care folosesc baterii chinezești vor crea mai mult dioxid de carbon decât economisiți prin înlocuirea motoarelor cu ulei.

30. Nu s-ar mai folosi elicoptere sau avioane pentru călătoriile transatlantice regulate ele devenind posibile cu o logistică extrem de costisitoare.