Drum sigur către faliment garantat de ANAF: impozitarea pe 5 ani retroactiv a diurnelor soferilor

by | 6 Aug 2021 | Economie

Patronatele din Transporturile Rutiere îi cer Ministerului Finanţelor să dea o amnistie fiscală şi să oprească impozitarea diurnelor în cazul şoferilor care fac curse internaţionale.

Potrivit companiilor din domeniu, ANAF impozitează diurna retroactiv, pe ultimii 5 ani, iar deciziile de impunere sunt de ordinul a milioanelor de euro, nu pot fi plătite şi pot duce firmele de transport direct către faliment.

Nemulţumirea faţă de practica ANAF de a impozita diurnele şoferilor, inclusiv reatroactiv pe o perioadă de 5 ani, i-a adus împreună în conferinţa de presă de joi, pe reprezentanţii a şapte asociaţii patronale ale transportatorilor rutieri: Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI), Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociaţia Transportatorilor de Mărfuri din Bucovina (ATM Bucovina) şi Asociaţia Transportatorilor Rutieri “Apulum” Alba Iulia.

Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România: “Atâta timp cât ai greșit odată, ai dat o amnistie fiscală și nu ai vrut să o îndrepți, lași transportul român cu capital integral românesc, transportatorii români să mai funcționeze iarăşi doi, trei ani de zile pe aceeași greșeală și vii acuma şi vrei să reimpozitezi diurna şi restul înseamnă că ai un plan de distrugere a transportului românesc cu capital românesc, și nu este corect în acest moment, pentru că venim și după un an jumate, doi ani de pandemie şi acum să ne pui niște piedici de genul ăsta mi se pare absurd. Se adună reimpozitarea diurnei, se adună transportul județean, va veni RCA-ul, să vedem care mai iese din iarnă.”

Fostul Ministru al Finanţelor, Alexandru Nazare, anunţa în primăvară că, la nivelul instituţiei, un grup de lucru comun analizează problema impozitării diurnei şi cerea propuneri unitare pentru soluţionarea problemelor.

ANAF a transmis, în 18 iunie (ziua în care transportatorii au declanșat proteste în toată țara), un rãspuns la situația semnalatã de UNTRR cu privire la impozitatea diurnei, fără însã ca Fiscul să țină cont de specificul activitãții de transport rutier și fără a rãspunde la problemele actuale, precum lipsa de predictibilitate.

Potrivit datelor BNR, transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al României în ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mãrfuri. În 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro (din care 6,1 miliarde euro transport rutier de mãrfuri). Transportul rutier genereazã un sfert din exportul total de servicii al României și reprezintã peste jumãtate din soldul total al comerțului internațional cu servicii.

La nivel european, România este a 8-a piațã de transport rutier din Uniunea Europeanã și se poziționeazã pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), dupã Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mãrime din UE, ceea ce indicã foarte clar cã transportul rutier este una dintre cele mai performante activitãți din România.

Practica ANAF de impozitare a diurnei reprezintã o abordare unicã în Uniunea Europeana, unde atât țãrile vestice cât și cele estice nu impoziteazã sumele acordate cu titlul de diurna. În aceste condiții, este imposibil transportatorilor români sã mai concureze cu sectorul de transport din alte țãri (Țãrile Baltice, Polonia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Spania) – care au un avantaj competitiv prin neimpozitarea diurnei.

Etichete:

Ultimele știri

Greșeli majore în războiul din Ucraina

Războiul din Ucraina este consecința unei serii de erori strategice și de evaluare făcute de toate părțile aflate în conflict. În mod cert, dacă măcar o parte dintre aceste erori ar fi fost evitate,...

Loading



Cele mai citite



Te-ar putea interesa

Loading


Loading