Parlamentarii din comisia de mediu a Parlamentului European au votat pentru a susține o propunere de interzicere a vânzării de vehicule poluante din 2035, dar au respins cu strictețe propunerile de obiective mai stricte pentru 2030 privind mașinile și camionete, care ar fi făcut tranziția mai ușoară.

Votul a avut loc pe fondul unui lobby intens, deoarece industria auto a căutat să modeleze viitoarele standarde de emisii ale vehiculelor.

Deputații europeni au aderat îndeaproape la propunerea inițială a Comisiei Europene, parlamentarii refuzând să susțină apelurile de a spori sau reduce obiectivele.


Europarlamentarii au făcut presiuni pentru a crește obiectivul Comisiei de reducere cu 55% a emisiilor de CO2 până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021, până la 70%. Scopul a fost de a asigura o tranziție mai ușoară către obiectivul final pentru 2035 de a atinge emisiile zero.

Eforturile de a introduce un obiectiv intermediar pentru 2027 pentru a reduce decalajul dintre reducerea cu 20% cerută în 2025 și reducerea cu 55% necesară în 2030 au fost respinse de parlamentari.

Grupul de centru-dreapta Partidul Popular European (PPE) a fost cei mai vocali oponenți ai țintelor crescute. Împreună cu conservatorii europeni conservatori și reformiști (ECR), ei au încercat să înlocuiască interdicția de facto a vehiculelor fosile și diesel până în 2035 cu un obiectiv de reducere a emisiilor cu 90%. Și aceasta a fost respinsă de comisie.

Comitetul a votat, de asemenea, împotriva unei prevederi care permite utilizarea combustibililor ecologici, pe care industria a prezentat-o ​​ca un mijloc de a prelungi durata de viață a motorului cu ardere internă.

Dacă sunt fabricați cu energie electrică verde, e-combustibilii pot fi neutri în carbon. Cu toate acestea, acestea nu sunt complet neutre în ceea ce privește emisiile, deoarece NOx este eliberat atunci când combustibilul este ars.

Măsurile propuse, aflate în dezbatere în prezent, fac parte din pachetul de legi privind clima și energia al executivului UE, care își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră ale blocului cu 55% până în 2030 și să stabilească o cale pentru atingerea valorii zero net până în 2050.

Următorul pas va fi un vot în sesiunea plenară a Parlamentului de la Strasbourg, care va avea loc în perioada 7-8 iunie.

Între timp, statele membre UE urmează să își adopte poziția cu privire la dosar pe 28 iunie, deschizând calea pentru discuții cu Parlamentul pentru a finaliza legislația în lunile care urmează.

CLEPA, o organizație care pledează în numele producătorilor de piese auto, a luptat deschis împotriva interzicerii motoarelor cu ardere internă, argumentând că UE ar trebui să adopte o abordare neutră din punct de vedere tehnologic.

„Votul de astăzi nu sugerează că există o majoritate pentru ținte mai stricte decât cele propuse de Comisia Europeană, care riscă deja o jumătate de milion de locuri de muncă  în industria auto și conexe domeniului motorizării până în 2040”, a declarat Sigrid de Vries, secretarul general al CLEPA.

„O țintă de 100% măsurată la țeava de eșapament este o interdicție de facto a motorului cu ardere internă, eliminând ani de inovație europeană într-o tehnologie care poate fi neutră din punct de vedere climatic și este necesară pentru o tranziție gestionabilă și eficientă”, a adăugat ea.

Asociația comercială a susținut că eliminarea combustibililor ecologici de pe masă ar putea avea „efecte secundare negative asupra angajării, alegerii și mobilității la prețuri accesibile”.