Cea de-a 12 ediție a Black Friday debutează, în România, sub auspiciile inflaţiei. Teama de scumpiri va genera, în mod paradoxal, una dintre cele mai bune perioade de shopping din ultimii ani, arată o analiză Frames. Va fi, probabil, ultimul bal înainte de criza economică spre care ne îndreptăm.

Black Friday a debutat deja în unele magazine, însă punctul culminant va fi pe 11 noiembrie, ziua în care cei mai mulți jucători din IT & C, fashion, food, beauty, home&deco, servicii etc. vor organiza campanii speciale de reduceri de prețuri.

Potrivit estimărilor companiei de consultanță Frames, după un an 2021 în care Black Friday a generat încasări de aprox. 350 milioane de euro (la nivelul întregii luni noiembrie /online&offline), în acest an se estimează o depăşire a bornei de 400 milioane de euro.


Teama de scumpiri este catalizatorul febrei cumpărăturilor din acest an, cred analiștii.

,,Va fi o adevărată vânătoare de promoții, de prețuri mai bune la aproape toate tipurile de produse și servicii, de la îmbrăcăminte și încălțăminte la electronice, electrocasnice, produse de beauty, alimente și băuturi. Focusul majorității clienților va fi pe cumpărarea unor produse de care au nevoie sau despre care se gândesc să le cumpere acum până să se scumpească’’, arată analiza Frames.

Dacă în 2021, valoarea medie a coșului de cumpărături, în online, a fost de 450 de lei, experții estimează că în acest an aceasta va trece de nivelul de 500 de lei.

Estimările companiilor din zona de retail (fashion, IT&C, bricolaj, beauty, food etc.), cu care compania de consultanță Frames colaborează, arată că în focusul vânzărilor de Black Friday 2022 se vor afla produsele de îmbrăcăminte și încălțăminte, alături de cele din zona de beauty.

,,Sondajele de opinie făcute în rândul clienților arată că mulți dintre ei vor încerca, de Black Friday, să cumpere la prețuri mai bune cadourile de Moș Crăciun, fie că vorbim de îmbrăcăminte, parfumuri sau produse de machiaj. Asta în condițiile în care majoritatea se așteaptă ca de sărbătători, prețurile să crească semnificativ’’, afirmă analiza Frames.

Focusul pe sărbătorile de iarnă va aduce un plus de vânzări și pentru produsele alimentare neperisabile necesare pentru masa de Crăciun, de la ingridientele pentru cozonac la băuturi și dulciuri.

O altă zonă care anunță vânzări foarte bune este cea a produselor de încălzire a locuințelor.

Creșterea puternică a facturilor la energie, gaze, în general la întreținerea locuinței, influențează, în mare parte, perspectivele românilor în privința achizițiilor de Black Friday. Dacă în anii precedenți în prim-plan se aflau electronicele și electrocasnicele, în această perioadă tot mai mulți clienți se interesează, în mediul online dar și în magazinele fizice, de soluțiile de eficientizare a consumului de energie și gaze, de reamenajare a locuinței în așa fel încât să își reducă facturile la utilități.

După cum știți, Black Friday în România a fost anunțat pentru 11 noiembrie anul acesta, bineînțeles că multe magazine vor avea reduceri de preț în weekendul următor, 12-13 noiembrie, dar vânzările de Black Friday au loc deja în multe magazine online sau unități de retail.

Vinerea Neagra (mai bine cunoscut sub numele de Black Friday în engleză) este numele zilei de vineri după Ziua Recunoștinței în Statele Unite, care a fost în mod tradițional începutul sezonului de cumpărături de Crăciun acolo de câteva decenii.

Termenul a fost inventat în 1966, iar utilizarea sa a devenit comună în 2009. Deoarece Ziua Recunoștinței cade în a patra joi din noiembrie în Statele Unite, Vinerea Neagră adică în periada 23-29 noiembrie.

Black Friday s-a răspândit în România în urmă cu unsprezece ani, când cel mai mare magazin online, Emag, a desfășurat o astfel de campanie, până atunci multe alte magazine mici organizând Black Friday dar fără anvergură națională.

Sscopul inițial a fost ca în această zi, când încep de obicei să cumpere cadouri de Crăciun, retailerii să ofere reduceri de preț mai mari decât media pentru a atrage cât mai mulți clienți în magazine. În ultimii ani, însă, Black Friday nu a însemnat o singură zi, ci o serie de reduceri care durează cel puțin două-trei săptămâni.