„Taxa de solidaritate”, prin care Guvernul vrea să ia 1% din cifra de afaceri a firmelor cu un rulaj mai mare de 100 de milioane de euro, ar urma să lovească în 40 de retaileri, majoritatea cu capital străin, dar și companii românești, precum Dedeman, Altex sau Farmacia Tei.

Guvernul coaliției PNL-PSD-UDMR dorește introducerea unei „taxe de solidaritate” de 1% din cifra de afaceri pentru companiile care depășesc cifra de afaceri de 100 de milioane de euro (circa 500 de milioane de lei). Propunerea a fost făcută de UDMR și este susținută de PSD, iar PNL se opune.

Dacă „taxa de solidaritate” ar deveni realitate, divizia de retail a benzinăriilor OMV Petrom și Rompetrol Downstream, marii retaileri alimentari Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi, Mega Image, Auchan, Penny, dar și companiile românești Dedeman, Altex și Farmacia Tei ar urma să vireze în conturile statului 1% din cifra lor de afaceri.

Lanțul de magazine Profi va pune deoparte 88 de milioane de lei, Mega Image va cotiza cu 72 de milioane de lei, francezii de la Auchan vor contribui cu 55 de milioane de lei, în timp ce nemților de la Penny le va reveni suma de 47 de milioane de lei. Dintre marii retaileri alimentari, cora ar urma să contribuie cu cel mai puțin, 16 milioane de lei.

Sumele ar putea, însă, crește, întrucât în ultimii ani cifrele de afaceri ale retailerilor alimentari au fost pe un trend ascendent, iar în anul 2021 majoritatea se așteaptă la majorări de vânzări.

Companiile românești vizate de posibila taxă de solidaritate sunt Dedeman, care va oferi din cifra sa de afaceri 90 de milioane de lei, în timp ce eMAG și Fashion Days ar putea da 72 de milioane de lei, iar Altex, 50 de milioane de lei.

Farmaciile românești nu sunt nici ele scutite: Farmacia Tei ar urma să vireze la bugetul de stat 7,5 milioane de lei, iar Catena ar putea contribui cu 7 milioane de lei. Ele se alătură marilor lanțuri Sensiblu, preluat de Dr.Max (19,8 milioane lei) și Help Nep (9,7 milioane de lei).

Marile rețele de fashion sunt și ele incluse în acest calcul. Pepco ar putea fi taxat cu 13,8 milioane de lei, Decathlon cu 9,4 milioane de lei, iar H&M (6,7 milioane lei) și Inditex, care deține brandurile Zara și Bershka (6,4 milioane de lei) sunt și ele pe listă.

În total, primii 40 de retaileri care activează pe piața comerțului cu amănuntul, cu excepția autovehiculelor și a motocicletelor, ar genera la buget peste 1,4 miliarde de lei.

Companiile care au realizat venituri de peste 1 milion de euro trebuie să plătească, conform legii, un impozit pe profit de 16%. Astfel, „taxa de solidaritate” s-ar adăuga la cotizațiile obligatorii.

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), din care fac parte Dedeman, Altex, Carrefour și alții, solicită Guvernului să renunțe la „taxa de solidaritate”. Retailerii susțin că sunt mari contribuabili la bugetul de stat și se achită de obligațiile fiscale conform legii din România.

Consiliul Investitorilor Străini și-a exprimat îngrijorarea față de posibila introducere a unor noi taxe, precum cea de solidaritate, „fiind o axiomă că în perioade de criză nu trebuie aplicate taxe mai mari pentru că ar frâna creșterea economiei care se află într-o perioadă de recuperare a pierderilor cauzate de pandemie”, se arată în mesajul transmis.

De asemenea, Camera de Comerț Româno-Americană (Amcham) a cerut public renunțarea la introducerea taxei de solidaritate.