UE tocmai a făcut un alt pas drastic pentru a reduce veniturile din petrolul rusesc. Împreună cu Regatului Unit, UE a interzis asigurarea și finanțarea transportului maritim al petrolului rusesc. Interdicția asigurărilor va avea probabil un impact negativ asupra exporturilor rusești de petrol și a preturilor la carburanți.

Embargoul UE asupra a 90% din toate importurile sale de petrol din Rusia până la sfârșitul anului a fost știrea săptămânii trecute, după ce blocul a ajuns la un acord de interzicere a majorității petrolului rusesc.

Dar lovitura mult mai mare dată exporturilor de petrol rusești, care va avea consecințe dramatice asupra pieței petroliere globale și asupra prețurilor petrolului vine din prevederea numărul doi din ultimul pachet de sancțiuni – operatorilor din UE li se va interzice să asigure și să finanțeze transportul maritim al petrolului rusesc către țări terțe.


După ce Regatului Unit și Uniunea Europeană au convenit să închidă accesul Rusiei la asigurarea mărfurilor petroliere, Rusia va fi efectiv exclusă de peste 90% din piața globală de asigurări pentru transporturi de petrol.

Interdicția asigurărilor este o pedeapsă mult mai mare decât embargoul actual al UE asupra importurilor de petrol rusești deoarece ar paraliza capacitatea Rusiei de a exporta țiței oriunde în lume, spun analiștii.

Dmitri Medvedev, fost președinte acum vicepreședinte al Consiliului de Securitate al Rusiei, a declarat la începutul acestei săptămâni că vasele rusești care nu pot obține asigurare vor primi asigurare de stat în temeiul acordurilor comerciale ale Rusiei cu alte țări.

Pentru unii cumpărători, acest lucru poate să nu fie suficient. Pentru cele mai multe porturi din lume, acest lucru cu siguranță nu va fi suficient, deoarece cele mai multe dintre porturi nu permit acostarea navelor cisterne decât dacă au o acoperire de asigurare completă, inclusiv asigurare de la International Group of P&I Clubs, cu sediul în Marea Britanie, care se ocupă de 95% din piața asigurărilor pentru nave cisternă și este formată în principal din asigurători din Marea Britanie, SUA și Europa.

Brokerul naval din New York și compania de consultanță energetică Poten & Partners declară că interdicția ar elimina efectiv multe petroliere de pe piață pentru transportul țițeiului rusesc, lăsând Rusia și clienții săi hotărâți, China și India, să caute nave controlate de stat și alte forme de garanții pentru a muta petrolul din Rusia în țările lor.

„Găsirea navelor și asigurarea lor în afara piețelor UE și Marea Britanie ar putea fi foarte dificilă”, a declarat Poten & Partners săptămâna trecută.

Interdicția asigurărilor este, de asemenea, o lovitură uriașă pentru proiectele petroliere din Arctica Rusiei, Gazprom Neft și Lukoil exportând în prezent țiței din trei proiecte, iar cel mai mare producător de petrol Rosneft cautând să dezvolte uriașul proiect Vostok Oil.

Interdicția UE de import și asigurare va duce la costuri mai mari de transport și de asigurare, pe lângă eliminarea unei părți din petrolul Rusiei de pe piață. Drept urmare, prețurile petrolului vor rămâne ridicate pe termen scurt.