Factorii politici din Uniunea Europeană se pregătesc să negocieze reforme pe piața carbonului, instrumentul de politică central al blocului pentru reducerea emisiilor. Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) conține o cantitate în scădere treptată de permise de CO2 pe care centralele electrice și industria trebuie să le cumpere pentru a-și acoperi emisiile.

Prețul autorizațiilor a crescut cu aproximativ 150% anul trecut săptămâna trecută a ajuns la maxime record de 98,49 euro pe tonă de CO2.

Parlamentarul german Peter Liese, care elaborează poziția Parlamentului European cu privire la reforme, a propus miercuri un amendament care ar scădea ștacheta pentru decidenții politici de a elibera mai multe permise în perioadele de creștere rapidă a prețurilor.


„Prețurile ridicate ale carbonului au condus la îngrijorări privind creșterile excesive ale prețurilor și volatilitatea pieței. Orice intervenție, totuși, ar trebui să evite șocurile de preț sau volatilitatea bruscă”, a spus Liese în justificarea amendamentului.

Articolul 29a din normele actuale ETS permite țărilor să adauge autorizații suplimentare pe piață numai dacă prețul permisului de CO2 este, timp de cel puțin șase luni, mai mult de trei ori prețul mediu din cei doi ani precedenți.

Liese a spus că, în schimb, Comisia Europeană ar trebui să elibereze pe piață 100 de milioane de permise de CO2 din „rezerva de stabilitate a pieței” pe o perioadă de șase luni, dacă, pentru mai mult de șase luni, prețul mediu al permisului este de peste două ori prețul mediu din doi ani anteriori.

Articolul 29a nu a fost niciodată folosit. Preţul CO2 nu a atins încă niveluri care să-l declanşeze. Analiștii au declarat miercuri că recentele mișcări ale prețurilor ETS ar fi atins pragul de intervenție propus de Liese.

Liese a spus că dacă aceste condiții de preț continuă mai mult de șase luni, Comisia ar trebui să convoace un comitet pentru a evalua dacă mișcarea prețurilor reflectă elementele fundamentale ale pieței.

Dacă concluzionează că nu, atunci țările ar trebui fie să prezinte viitoare licitații de permise de CO2, fie să adauge mai multe permise dintr-o rezervă.

Legislatorii UE vor dezbate și vor vota poziția lor finală în iunie, înainte ca Parlamentul și țările UE să negocieze legea finală.

Unele țări și-au exprimat, de asemenea, interesul pentru reformarea articolului 29a, dar altele se opun intervenției în ETS, care, după ani de prețuri scăzute, a atins în ultimii ani niveluri suficient de ridicate pentru a stimula reducerea emisiilor.