Pe măsură ce UE își dezbate Legea privind piețele digitale, apelurile au crescut din ce în ce mai mult pentru ca producătorii să elimine toate aplicațiile preinstalate pe telefoanele noi pentru a combate oligopolul „gatekeeperilor” precum Google, Apple, Facebook, Amazon și Microsoft.

„Problema cu propunerile pe măsură ce sunt elaborate [de către Comisie] este că nu țin cont de comportamentul utilizatorilor”, a explicat Andy Yen, fondator și CEO al companiei elvețiene Proton, cunoscut pentru serviciul său de poștă web criptată, Protonmail.

„95% dintre oameni nu își schimbă niciodată setările implicite, adică chiar dacă utilizatorii au opțiunea de a dezinstala, cu siguranță o aplicație implicită va rămâne o aplicație implicită”, a spus el pentru EURACTIV, adăugând că „Apple și Google știu acest lucru și beneficiază de aceasta . ”


Secțiunea 6 din viitoarea lege privind piețele digitale (DMA), care „permite utilizatorilor finali să dezinstaleze orice aplicație software preinstalată …]” lasă încă posibilități pentru aplicațiile preinstalate pe telefoanele noi.

De exemplu, așa cum a subliniat eurodeputatul Renew Stéphanie Yon-Courtin, Google își stabilește motorul de căutare ca browser implicit „plătind Apple miliarde în fiecare an pentru a fi browserul implicit pe toate iPhone-urile: este o formă directă de auto-preferință!”

„În calitate de legislatori, putem stabili reguli mai stricte pentru restabilirea concurenței online, bazându-ne pe greșelile din trecut, în special în ceea ce privește remedierile propuse, dacă ne gândim la cazurile Google Shopping sau Android”, a spus ea.

Competiție nedreaptă?

„Prin setarea aplicației lor ca implicită, portarii Big Tech blochează aplicațiile concurenților lor de pe marea majoritate a smartphone-urilor”, scrie ProtonMail pe blogul său .

Corpul autorităților europene de reglementare pentru comunicații electronice (BEREC) a făcut obiectul acestei îngrijorări în avizul său privind DMA, spunând că o astfel de practică afectează „alegerea eficientă a utilizatorilor finali”. Autoritatea de concurență din Marea Britanie , între timp, a remarcat într – un raport publicat in iulie anul trecut că aplicațiile implicite au un „impact profund“ asupra problemelor de concurență pentru motoarele de căutare sau rețele sociale , de exemplu.

La rândul său, Comisia Europeană a amendat Google cu mai mult de 4 milioane de euro în iulie 2018 pentru că a plătit unii dintre cei mai mari producători să preinstaleze „exclusiv” produsele Google pe dispozitivele lor, arătând „prejudecățile de status quo” pe care le creează.

Totuși, aplicațiile preinstalate au suporterii lor. Grupul de reflecție american ITIF a susținut că „consumatorii respectă setările implicite tocmai pentru că sunt mulțumiți de calitatea prestării serviciilor pe care le primesc”.

Potrivit directorului ITIF pentru inovații și antitrust, Aurelien Portuese, setările implicite sunt inerente vieții afacerilor. „Când oamenii cumpără o mașină, setarea implicită este ca aparatul de radio și anvelopele să fie montate. A face alegerea obligatorie în detrimentul regulilor implicite poate schimba „arhitectura alegerii” consumatorilor fără a aduce beneficii tangibile ”, a adăugat el.

Cu toate acestea, pentru deputatul Renew Yon-Courtin, consumatorii nu pot în prezent „face o alegere gratuită, informată și simplă cu privire la motorul lor de căutare instalat”. În timp ce europarlamentarul francez a spus că nu este îngrijorată de faptul că Google rămâne dominant pe piață, speră că acest lucru se va face „pe baza meritelor și nu a practicilor anticoncurențiale”.

Probleme de confidențialitate

De asemenea, sunt îngrijorătoare, potrivit CEO-ului Proton, aplicațiile instalate în mod implicit, care sunt adesea cele mai puțin respectuoase cu privire la confidențialitate și cu datele utilizatorului.

„Aplicațiile implicite precum Gmail, Chrome, căutarea Google etc. sunt pilonii de bază ai modelului de afaceri de colectare a datelor Google și, în mod implicit, se opun fundamental protecției vieții private a utilizatorilor”, a menționat el.

Se spune că Google se bazează pe acest status quo pentru a încuraja oamenii să își folosească aplicațiile, inclusiv pe cei preocupați de protecția slabă a confidențialității.

„Deși există o cerere tot mai mare de tehnologii prietenoase confidențialității, majoritatea consumatorilor nu iau decizii bazate exclusiv pe confidențialitate, ci pe factori precum comoditatea și ușurința de utilizare”, a spus Yon, adăugând că opoziția sa față de aplicațiile implicite reflectă și dorința sa pentru ca utilizatorii să aibă de ales cu privire la companiile pe care le oferă acces la datele lor personale.