Unitatea Google a Alphabet Inc, Facebook Inc și Microsoft Corp au cele mai mari cheltuieli de lobby din Europa într-o luptă împotriva noilor legi dure menite să reducă puterile giganților tehnologici americani, a arătat un studiu publicat marți (31 august).

Astfel de eforturi ar trebui să fie un apel de trezire pentru factorii de decizie politici din UE să consolideze în continuare proiectele de legi și regulile de lobby, a avertizat studiul grupurilor de campanie Corporate Europe Observatory și LobbyControl.

Sectorul tehnologiei depașește chiar și sectoarele farmaceutic, al combustibililor fosili, al finanțelor și al sectoarelor chimice, care obișnuiau să domine lobby-ul, se arată în raport.

“Sporirea capacităţilor marilor firme din domeniul tehnologiei (big tech) şi al industriei digitale ca întreg arată rolul imens şi în creştere al acestor sectoare în societate. Este remarcabil şi ar trebui să fie un motiv de îngrijorare că platformele îşi pot folosi capacităţile pentru a-şi face ascultate opiniile în dezbaterea privind noile reglementări impuse platformelor digitale”, susţin Corporate Europe Observatory şi LobbyControl.

Studiul a constatat că 612 companii, grupuri și asociații cheltuiesc anual peste 97 de milioane de euro pentru activități de lobby pentru politicile europene ale economiei digitale. Datele au fost trimise de companii la Registrul de transparență al UE până la jumătatea lunii iunie a acestui an.

Google a depășit cheltuielile la 5,75 milioane EUR, urmat de Facebook la 5,5 milioane EUR, Microsoft la 5,25 milioane EUR, Apple la 3,5 milioane EUR, Huawei Technologies Co Ltd la 3 milioane EUR și Amazon.com Inc pe locul șase cu 2,75 milioane EUR.

Google și Huawei au răspuns că își trimit datele de lobby la registrul de transparență al UE.

“Avem politici clare în vigoare pentru a proteja independența oamenilor și a organizațiilor pe care le sponsorizăm, inclusiv obligația de a dezvălui finanțarea”, a spus Google într-un e-mail.

Microsoft a spus: „Uniunea Europeană a fost și rămâne un factor important pentru Microsoft. Căutăm să fim un partener constructiv și transparent pentru factorii de decizie europeni. ”

Lobby-ul tehnologic se concentrează pe două acte cheie ale legislației. Legea privind piețele digitale care enumeră ce nu și ce nu este necesar pentru giganții tehnologici, iar Legea privind serviciile digitale impune companiilor să depună mai mult efoty pentru cenzurarea conținutului pe platformele lor.

Studiul a avertizat despre accesul industriei la Comisia Europeană, cu lobbyiști implicați în trei sferturi din cele 270 de întâlniri pe care oficialii comisiei le-au avut în legătură cu cele două proiecte de legi.

De asemenea, a citat rolul jucat de asociațiile comerciale și de afaceri, grupurile de reflecție și chiar partidele politice în promovarea narațiunii industriei tehnologice