1.800 de tone de deșeuri au fost descoperite din martie până acum în mai multe containere din Portul Constanța Sud Agigea. Este vorba despre tocătură de electrice și electrocasnice, multe dintre ele periculoase. Au ajuns la noi în țară cu șase vapoare. Veneau din Germania, iar destinația finală era o firmă din Prahova. “Ce vedeți nu e nici măcar vârful icebergului. Sunt convins că în țară intră mii de tone de deșeuri zilnic”, a atras atenția la Digi24 Teodor Niță, unul dintre procurorii experți în infracțiuni de mediu.

În urma verificărilor, s-a stabilit faptul că nu corespund datele declarate şi cuprinse în documentele prezentate autorităţii vamale, mărfurile constând în deşeuri, amestec de metal și hârtie, textile, cauciuc, lemn, baterii și bucăți de azbest, în cantitate de aproximativ 600 de tone, ce nu pot fi puse în libera circulaţie pe teritoriul României.

Teodor Niță este procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, cel care chiar zilele trecute a preluat ancheta unui nou astfel de caz.


“Ce vedeți nu e nici măcar vârful icebergului. Sunt convins că în țară intră mii de tone de deșeuri zilnic. Fenomenul mă îngrijorează ca procuror și ca cetățean. Este un fenomen emergent care se amplifică în proporție geometrică și care, în câțiva ani, va duce la transformarea României într-o uriașă pubelă de gunoi, dacă nu se iau m[suri legislative și organizatorice. Lucrurile se mișcă în măsura în care avem instrumente legale pentru a le mișca”, a spus procurorul.

Autoritățile fac joi controale de amploare în Portul Agigea, unde sunt mai multe containere cu deșeuri din Germania. Acțiunea are loc după ce în ultimele zile, acolo au fost descoperite 50 de containere cu 500 de tone de deșeuri.

Căile de intrare în țară a deșeurilor

Teodor Niță a afirmat că deșeurile intră în țară prin port, pe cale rutieră, dar și pe cale aeriană și că în aceste transferuri ilegale de deșeuri sunt foarte mulți bani în joc.

Prin port, unde ai forma de control relativ, dacă colaborezi cu vama sau Garda de Coastă are anumiți algoritmi în care analizează riscul de a intra deșeuri în țară, dar informațiile sunt minuscule, accesul e redus.

Apoi, accesul rutier – sunt 54 de puncte de frontieră, am cerut să se reducă aceste puncte prin care pot intra deșeurile în țară, dar nu s-a întâmplat.

Apoi, pe cale aeriană. Am avutexport-import de deșeuri cu avionul, de exemplu tone de cartele telefonice, sunt chestiuni extrem de periculoase.

Este foarte mare riscul de a deveni o uriașă pubelă europeană. Eu doar aplic legea, mi-aș dori ca cei care o creează să fie mai implicați. Sunt foarte mulți bani în transferurile ilegale de deșeuri. Nu văd de ce nu putem recicla deșeurile noastre și trebuie să importăm zeci de mii de tone de deșeuri din toată Europa. Avem mai nou și din Africa”, a precizat procurorul.

El a spus însă că în ultimul timp au fost luate măsuri organizatorice, au fost create structuri de procurori pe linia de infracționalitate de mediu și că există speranță că lucrurile ar urma să se schimbe: “Nu suntem chiar fără speranță”.