Un nou studiu publicat în Circulation prezintă datele privind efectele asupra sănătății asociate consumului obișnuit de fructe și legume.

În lucrare, echipă de autori de la American Heath Association și cercetători la Harvard T. H. Chan School of Public Health, s-a stabilit că consumul a două porții de fructe și trei porții de legume pe zi reduce dramatic riscul de moarte timpurie.

Unele surse au avut un impact mai mare decât altele în ceea ce privește constatările menționate anterior. Legumele cu frunze verzi, cum ar fi brocoli, spanacul, varza și salata verde, alături de legumele bogate în conținut de beta caroten, citricele cum ar fi grepfruturile, clementinele și pomelo,și fructele de pădure au dat cele mai avantajoase rezultate.


În schimb, legumele cu amidon, cum ar fi mazărea, porumbul și cartofii, și sucurile de fructe nu au fost corelate cu efecte pozitive asupra sănătății.

Raționamentul a vizat în principal incidentele de boală. Evitarea grăsimilor saturate și a alimentelor procesate în favoarea fructelor și legumelor organice scade riscul de a dezvolta cancer și boli de inimă.

Rezultatele au fost obținute de la cele 66.719 femei implicate în studiul de sănătate al asistenților medicali efectuat între 1984 și 2014 și din cei 4.2016 bărbați implicați în studiul de urmărire al profesioniștilor din domeniul sănătății, care a fost realizat între 1986 și 2014. Niciunul dintre participanți nu a avut boli cardiovasculare. (BCV), cancer sau diabet la începutul analizei.

„Dieta a fost evaluată folosind un semiquantitativ validat chestionar privind frecvența alimentelor la momentul inițial și actualizat la fiecare 2 până la 4 ani. De asemenea, am realizat o meta-analiză doză-răspuns, inclusiv  ezultatele din cele două cohorte ale noastre și alte 24 de studii prospective de cohortă ”,

au scris autorii în noua lucrare.

„Am documentat 33898 de decese în timpul urmăririi. După ajustare pentru variabilele și riscul de confuzie  unoscute și suspectate factori, am observat asociații inverse neliniare de fructe și legume aport cu mortalitate totală și mortalitate cauză specifică atribuibile cancer, BCV și boli respiratorii. Au fost asociate aporturi mai mari de fructe și legume cu mortalitate mai mică; reducerea riscului platat la ≈5 porții de fructe și legume pe zi. Aceste descoperiri susțin dietele actuale recomandări pentru creșterea aportului de fructe și legume, dar nu de fructe sucuri și cartofi. ”

În mod consecvent, cei care consumau în mod obișnuit două porții de fructe și trei porții de legume care aparțineau surselor enumerate mai sus au trăit cel mai mult dintre toate grupele analizate. Totuși, consumul mai mult decât această valoare nu a produs efecte suplimentare.

„Această combinație oferă probabil cel mai mare beneficiu în ceea ce privește prevenirea bolilor cronice majore și este un aport relativ realizabil pentru publicul larg”, a declarat autorul principal al studiului Dong D. Wang, MD, Sc.D., un epidemiolog, nutriționist și membru al facultății de medicină de la Harvard Medical School și Brigham and Women’s Hospital din Boston.