Peste jumătate dintre copiii care trăiesc în comunități defavorizate susțin că profesorii lor le cer bani pentru „banii clasei”, pe care îi folosesc pentru a cumpăra diverse consumabile, potrivit unui sondaj al organizației World Vision România. Aceștia reamintesc că accesul la educație este gratuit și obligatoriu conform constituției și legii educației.

O treime dintre copiii chestionați au spus că profesorii i-au discriminat elevi pe baza capacității lor intelectuale, aspect, religie, îmbrăcăminte sau dizabilități; în același timp, 45 la sută au susținut că unii elevi îi discriminează pe anumiți colegi.

Organizația World Vision din România lansează o campanie numită „Autorități la sat”, prin care încurajează politicienii și alți factori de decizie să viziteze comunitățile vulnerabile și să se informeze direct despre nevoile copiilor înainte de a propune măsuri de protejare a drepturilor copiilor. Campania începe pe 20 noiembrie, Ziua Mondială a Drepturilor Copilului.


Primul vizitator va fi ministrul Educației Ligia Deca, care, împreună cu reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului, ai președinției, ai guvernului și ai inspectoratului școlar.

Decidenţii vor vizita o şcoală şi un liceu din două comunităţi dezavantajate din judeţul Ialomiţa, unde World Vision România implementează programul Pâine şi Mâine, respectiv Vreau în clasa a 9-a, care au ca scop creşterea nivelului de bunăstare al copiilor şi reducerea abandonului şcolar. Cele două programe au fost nominalizate ca modele de bună practică de către Reprezentanţa Băncii Mondiale din România şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie.

Alte rezultate ale sondajului realizat de fundaţia World Vision România:

  •  52% dintre elevi spun că ei sau colegii lor au fost daţi afară din clasă de către profesori.
  •  Doar 6 din 10 copii (59%) spun că nu primesc note mici drept pedeapsă.
  •  O treime dintre copii spun că, în clasa lor, profesorii discriminează elevii, în baza capacităţii intelectuale, aspectului fizic, religiei, îmbrăcăminţii sau dizabilităţii.
  • 45% dintre copii spun că, în clasa lor, colegii sunt cei care discriminează alţi elevi.
  •  70% dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri şi alte caiete speciale cu exerciţii de lucru.
  •  Aproape 1 din 2 copii (47%) nu se simte liber să-şi exprime opiniile în faţa profesorilor.

Drepturile Copilului, stipulate în Convenţia ONU pentru drepturile Copilului şi alte acorduri internaţionale, cât şi în legislaţia naţională, sunt încălcate zi de zi în rândul copiilor din România, situaţia fiind cu atât mai gravă în comunităţile vulnerabile.

Cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România a realizat un sondaj în rândul a 659 de elevi din ciclul gimnazial şi liceal, majoritatea din mediul rural sau din oraşe mici. Membrii Consiliului i-au întrebat pe colegii lor de problemele care îi dor cel mai mult în relaţia cu şcoala sau cu părinţii.

1) Unu din 5 copii (21%) petrece zilnic, în medie, între trei şi patru ore pentru teme şi alte activităţi de învăţare în afara programului şcolar. Mai mult de unu din zece adolescenţi (14%) petrece chiar şi mai mult de patru ore.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România atrage atenţia că un astfel de program poate fi extenuant pentru elevi şi cere aplicarea Ordinului de ministru privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar. Actul normativ prevede foarte clar că timpul petrecut de un elev pentru teme nu trebuie să depăşească două ore pe zi.

2) Mai mult de jumătate dintre copiii respondenţi (52%) spun că ei sau colegii lor au fost daţi afară din clasă de către profesori ca pedeapsă pentru un comportament pe care pedagogii l-au perceput ca deranjant sau deviant. În acelaşi timp, patru din zece copii spun că profesorii lor dau note mici ca pedeapsă.

Motivul cel mai des întâlnit pentru ambele practici ale profesorilor este legat de gălăgia pe care copiii o fac în clasă, urmat de întârzierea lor la ore. Pe de altă parte, conform Statutului Elevului (aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei), singurele sancţiuni pe care le pot primi elevii sunt: observaţie individuală, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei, mutarea la o altă clasă, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea.

3) Mai mult de două treimi (70%) dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri şi alte caiete speciale cu exerciţii de lucru. În plus, jumătate (51%) spun că li se cer bani şi pentru fondul clasei ca să cumpere materiale pentru desfăşurarea orelor (de la topuri de hârtie şi markere la bureţi, cretă şi altele).

4) 45% dintre copii spun că, în clasa lor, au colegi care discriminează alţi elevi în baza capacităţii intelectuale, aspectului fizic, îmbrăcăminţii, religiei sau dizabilităţii. Totodată, o treime dintre elevii respondenţi spun că şi profesorii discriminează din motive similare.

Copiii discriminează cel mai des în funcţie de greutatea sau înălţimea corpului şi de îmbrăcăminte. În schimb, profesorii discriminează cel mai mai mult în funcţie de capacitatea intelectuală a elevilor, mai arată sondajul realizat de World Vision România.

5) Mai mult de patru din zece (43%) dintre elevii respondenţi spun că nu au fost consultaţi, anul trecut, nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea şi evaluarea din clasă. Alţi 28% spun că li s-a cerut doar o singură dată feedback în anul şcolar trecut.

Reamintim că în, conformitate cu Statutul Elevului, elevii au dreptul să acorde feedback de două ori pe an (semestrial după vechea structură a anului şcolar) prin fişe anonime care să fie completate la clasă.

6) Aproape jumătate (47%) dintre copii simt că nu se pot exprima liber în faţa profesorilor, iar 18% au aceeaşi părere vizavi de părinţi.

Copiii au nevoie să fie în siguranţă în cadrul tuturor spaţiilor unde se iau decizii care îi privesc – fie că vorbim de familie, şcoală, autorităţile locale etc. Câteva dintre solicitările Consiliului Consultativ al Copiilor World Vision România legat de dreptul lor la participare:

  •  Participarea copilului în procesul de luare a deciziilor să fie clar şi specific definită în legislaţia privind Protecţia şi Drepturile Copilului şi să devină obligatorie pentru fiecare structură a autorităţilor publice cu responsabilităţi în domeniu.
  •  Asigurarea unei metodologii care să permită şi să susţină procesele participative cu copiii, în parteneriat cu ONG-urile care au expertiză în acest domeniu.
  •  Crearea unei platforme informatice pentru copii care să integreze: informaţii la zi despre proiectele şi modificările legislative/administrative, posibilitatea transmiterii opiniilor copiilor şi a grupurilor formale sau informale care promovează participarea copiilor.
  •  Asigurarea finanţării programelor dedicate participării copiilor de la bugetul autorităţilor centrale/naţionale.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii.

Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume.

În 32 de ani de prezenţă în România, fundația a ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 18 judeţe.