Parlamentul European a susținut o propunere a Comisiei Europene de interzicere totală a vehiculelor noi care emit CO2 până în 2035, precum și modificări ale obiectivelor privind emisiile de CO2 ca parte a pachetului Fit for 55.

Dar nu toată lumea este de acord cu planurile Uniunii Europene de a interzice mașinile pe benzină și diesel din 2035, o serie de țări fiind în opoziție cu propunerea.

„Polonia și Cehia vor construi o coaliție de țări care se opun interzicerii noilor vehicule care emit CO2 până în 2035, care a fost propusă de Comisia Europeană”, a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului polonez, Piotr Müller.


Müller a vorbit despre planul UE de a interzice producția de vehicule care utilizează motoare cu ardere internă până în 2035 într-un interviu acordat TVP Info, parte a televiziunii publice poloneze.

Müller a spus că poziția guvernului polonez cu privire la această interdicție a fost negativă și „prim-ministrul Mateusz Morawiecki împreună cu ministrul climei Anna Moskwa au purtat discuții cu privire la construirea unei coaliții de țări care se vor opune interdicției, cu guvernul ceh printre altele”.

Purtătorul de cuvânt a mai spus că guvernul polonez a ajuns deja la un acord cu Praga pentru a fi uniți împotriva interdicției propuse.

„Să ne amintim că de la jumătatea anului, Cehia își va asuma conducerea în UE, așa că ne bazăm pe aceștia pentru a lua măsuri pentru a o bloca sau amâna”, a spus el.

Müller a mai spus că situația geopolitică s-a schimbat diametral după începerea invaziei ruse în Ucraina, motiv pentru care Polonia trebuie să „blocheze în mod eficient toate propunerile care ar putea provoca efecte economice negative pentru cetățeni”.

Interzicerea mașinilor cu motoare cu ardere este inacceptabilă, spuna și premierul ceh Petr Fiala. „Propunerea de a interzice mașinile cu motoare cu ardere internă ar pune în pericol traiul multor oameni”, a spus Fiala.

Potrivit premierului, Green Deal nu trebuie să sărăcească cetățenii. Este important să fie folosite instrumentele oferite de UE, astfel încât să fie benefic pentru Cehia.

Context

Miniștrii mediului din cele 27 de state membre ale UE au aprobat încetarea vânzării de vehicule cu motoare pe benzină sau motorină până în 2035 în Europa așa cum s-a propus anterior în Pactul Ecologic European – Green Deal.

Decizie UE: Peste 13 ani se vor interzice mașinile pe benzină și motorină

Concret, începând cu 2035, vehiculele noi introduse pe piața UE vor trebui să-și reducă emisiile de CO2 cu 100%.

Italia, Portugalia, Slovacia, Bulgaria și România au făcut eforturi pentru amânarea obiectivului pentru 2035 până în 2040. Acestea au motivat ca nici populația nici statul sau companiile nu sunt pregătite să suporte financiar noile achiziții și infrastructura adiacentă.

„Acest anunț că va avea loc un fel de ‘atac’ asupra mașinilor cu ardere în următorii doi-trei ani sub formă de taxe mari este pur și simplu un basm; nu va exista așa ceva și nu intenționăm să acceptăm așa ceva”, a declarat Jarosław Kaczyński, liderul partidului de guvernământ Lege și Justiție (PiS), la mijlocul lunii iunie.