Miniștrii mediului din cele 27 de state membre ale UE au aprobat încetarea vânzării de vehicule cu motoare pe benzină sau motorină până în 2035 în Europa așa cum s-a propus anterior în Pactul Ecologic European – Green Deal.

Începând cu 2035, vehiculele noi introduse pe piața UE vor trebui să-și reducă emisiile de CO2 cu 100%

Un obiectiv intermediar de 55% pentru mașini și 50% pentru autoutilitare a fost convenit pentru 2030, a spus Consiliul Uniunii Europene într-un comunicat.

Măsura, propusă pentru prima dată în iulie 2021, va însemna oprirea de facto a vânzărilor de mașini pe benzină și diesel, precum și a vehiculelor comerciale ușoare și o trecere completă la motoare electrice în Uniunea Europeană începând cu 2035.


Planul este destinat să ajute la atingerea obiectivelor climatice ale continentului, în special, neutralitatea carbonului până în 2050.

Nu a fost o decizie ușor de luat. Italia, Portugalia, Slovacia, Bulgaria și România au făcut eforturi pentru amânarea obiectivului pentru 2035 până în 2040. Acestea au motivat ca nici populația nici statul sau companiile nu sunt pregătite să suporte financiar noile achiziții și infrastructura adiacentă.

În cele din urmă, țările au susținut un compromis propus de Germania, cea mai mare piață de mașini a UE, care a păstrat obiectivul pentru 2035 și a cerut Bruxelles-ului să evalueze în 2026 dacă vehiculele hibride sau carburanții neutri în CO2 ar putea respecta obiectivul.

Comisarul UE pentru climă, Frans Timmermans, a spus că UE va păstra o „minte deschisă”, dar că astăzi, hibrizii nu au redus suficient emisiile, iar combustibilii alternativi sunt prohibitiv de scumpi.

„Suntem neutri din punct de vedere tehnologic. Ceea ce ne dorim sunt mașini cu emisii zero. În acest moment, e-combustibilii nu par o soluție realistă, dar dacă producătorii pot dovedi contrariul în viitor, vom fi deschiși”, a explicat el.

Amendament Ferrari

Miniștrii mediului reuniți la Luxemburg au aprobat, de asemenea, o prelungire cu cinci ani a scutirii de la obligațiile de reducere a CO2 acordată așa-zișilor producători de „nișă”, sau celor care produc mai puțin de 10.000 de vehicule pe an, până la sfârșitul anului 2035. Clauza, denumită și „amendamentul Ferrari”, va fi în beneficiul mărcilor de lux.

Aceste măsuri trebuie să fie acum negociate cu membrii Parlamentului European înainte de a fi adoptate în lege.

Combustibili sintetici sub lumina reflectoarelor

O mare parte a discuțiilor dintre miniștrii UE s-a concentrat pe combustibilii sintetici. Tehnologia, aflată în prezent în studiu, constă în producerea de combustibil folosind energie electrică cu emisii reduse de carbon și combinarea acestuia cu CO2 emis din activitățile industriale, într-o abordare de economie circulară.

La fel ca industria petrolieră, sectorul auto are mari speranțe în acești noi combustibili, care ar extinde utilizarea motoarelor cu ardere internă amenințate acum de apariția vehiculelor complet electrice.

Dar organizațiile de mediu se opun utilizării acestei tehnologii în mașini, deoarece este considerată atât costisitoare, cât și consumatoare de energie. Motoarele cu combustibil sintetic emit, de asemenea, la fel de mult oxid de azot (NOx) ca echivalentul lor din combustibili fosili, spun ei.

Mașinile sunt principalul mod de transport pentru europeni și reprezintă puțin sub 15% din emisiile totale de CO2 din UE.

Ca răspuns la preocupările producătorilor cu privire la cererea insuficientă a consumatorilor pentru mașini 100% electrice, Comisia a recomandat o extindere majoră a stațiilor de încărcare.

„De-a lungul drumurilor principale din Europa, trebuie să existe puncte de încărcare la fiecare 60 de kilometri”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, anul trecut.

Producătorii se plâng în mod regulat de lipsa unei astfel de infrastructuri, în special în țările din sudul și estul Europei.