Prezența Chinei în Mediterană merită mult mai multă atenție

by | 3 Apr 2023 | Economie

Renumită pentru clima sa caldă și peisajul uluitor, Malta este un arhipelag situat în centrul Mării Mediterane. Cu o populație de puțin peste jumătate de milion, este o țară mică (cea mai mică din UE, de fapt) cu o istorie mare. O națiune care a cunoscut mulți conducători, inclusiv romani, mauri, francezi și britanici, ne întrebăm dacă este timpul să-i adăugăm și pe chinezi pe această listă. Malta nu a ajuns încă la acel punct, dar interesul Partidului Comunist Chinez (PCC) pentru această țară este incontestabil.

În noiembrie 2018, Malta a devenit membră a Iniţiativa Noului Drum al Mătăsii (BRI – Belt and Road Initiative) a Chinei. Pentru cei neinițiați, prin înscrierea la acest proiect, o țară încheie un acord cu bănci chineze, giganți tehnologici și companii de construcții, permițând acestor întreprinderi să construiască și uneori să controleze diverse drumuri, căi ferate și aeroporturi, precum și centrale electrice, rețele 5G și cabluri de fibră optică. Asta înseamna că te îndatorezi față de China. Cu toate acestea, inițiativa are acum 165 de membri, iar Malta se întâmplă să fie unul dintre aceștia.

După cum am menționat, Malta se află în centrul Mării Mediterane. Locația sa, la jumătatea distanței dintre Sicilia și coasta Africii de Nord, o face o țară de importanță strategică. De-a lungul istoriei, locația sa geografică a jucat un rol vital în evoluția sa economică, politică și culturală. Conducătorii diferitelor imperii știau că dacă ar putea domina arhipelagul maltez, ar putea domina regiunea mediteraneană, ceea ce le-ar oferi un avantaj față de inamici. Deși războaiele s-au terminat, semnificația strategică a Maltei nu s-a schimbat. Acest fapt este înteles și de Partidul Comunist Chinez (PCC).

Companiile chineze dețin acum acțiuni majore în principalele companii electrice din Malta, oferind acestor investitori susținuți de PCC acces la rețeaua electrică a țării. Prestigioasa Universitate din Malta găzduiește unul dintre numeroasele institute Confucius din China, care nu sunt altceva decât cal troien prin care PCC își răspândește propaganda.

Între timp, doi giganți chinezi de transport maritim, China Ocean Shipping Company, mai cunoscut sub numele de COSCO, și China Merchants Port Holdings, au participațiuni în portul maltez Marsaxlokk. Într-adevăr, ambele companii au acț’;iuni în diferite porturi mediteraneene, inclusiv unele din Franța, Spania, Turcia și Italia. Portul maritim sicilian Palermo, situat la doar 160 de mile de Malta, prezintă un interes deosebit pentru PCC (Italia, este important de menționat, este și ea parte a BRI). Nu numai că portul Palermo este cel mai mare din Sicilia, dar este, probabil, cel mai important din Marea Mediterană.

În Spania, în mod destul de interesant, COSCO deține o participație de 51% în Noatum Ports (sediul central în Barcelona), un lider mondial în logistică și operațiuni portuare. Între timp, China a intensificat strategic cu Egiptul. În august 2022, guvernul egiptean a fost de acord să înceapă construcția axei Sokhna-Dekhila. Acest proiect ambițios, care își propune să lege Marea Roșie de Marea Mediterană, va fi executat de Hutchison Ports, un operator cu sediul în Hong Kong. COSCO, un co-investitor, face și ea parte din acest proiect.

La aproximativ 380 de mile distanță, Israelul, o altă țară mediteraneană, cade și ea sub influența chineză. Shanghai International Port Group (SIPG) operează acum portul Bay din Haifa. În Grecia, COSCO este acționar majoritar cu două treimi a portului Pireu. Situat la intersecția a trei continente (Europa, Asia și Africa), este unul dintre cele mai importante centre de transport maritim din lume. În Croația, investitorii chinezi dețin un pachet de 76% din portul Zadar, situat în centrul Dalmației.

Ceea ce se întâmplă în Marea Mediterană are aplicativitate mult mai largă. Din Africa de Sud până în America de Sud, China capătă controlul asupra unui număr tot mai mare de porturi. Potrivit site-ului web al COSCO, compania deține și operează acum 391 de nave container cu o capacitate totală de aproximativ 2,1 milioane TEU (sau containere de 20 de picioare), precum și 498 de nave container cu o capacitate totală de 2,9 milioane TEU. În plus, COSCO operează, 408 rute maritime internaționale și interne, inclusiv 268 rute internaționale.

Un alt dezvoltator de porturi, China Merchants Group, nu se descurcă prea rău. Conform site-ul său, compania cu sediul în Hong Kong, are operațiuni majore în întreaga lume. China Merchants Group este cel mai mare jucător portuar internațional „în ceea ce privește debitul total de marfă și debitul de capital propriu”. Principalul mod de transport pentru comerțul global este transportul maritim, cu aproximativ 90% din mărfurile comercializate transportate peste oceane si mări.

China, după cum se vede, are o strângere de menghină asupra celui mai important mod de a face comert și nu vă așteptați ca această prindere să slăbească prea curând.

Etichete: China

Ultimele știri

Greșeli majore în războiul din Ucraina

Războiul din Ucraina este consecința unei serii de erori strategice și de evaluare făcute de toate părțile aflate în conflict. În mod cert, dacă măcar o parte dintre aceste erori ar fi fost evitate,...

Loading



Cele mai citite

   Articole populare


Te-ar putea interesa

Loading


Loading