O altă ingerință asupra libertăților de exprimare online pare să apară după ce sâmbătă Uniunea Europeană a convenit în principiu pe mai multe legi de cenzură online contrabalansând de la distanță mișcarea lui Elon Musk de a cumpăra Twitter tocmai pentru a elibera comapnia de cenzură.

Colegislatorii Uniunii Europene au ajuns la un acord cu privire la Digital Services Act (DSA), legislație emblematică care va domni în sfera digitală împotriva conținutului ilegal și a dezinformarii.

„DSA va actualiza regulile de bază pentru toate serviciile online din UE. Se va asigura că mediul online rămâne un spațiu sigur, salvând libertatea de exprimare și oportunitățile pentru afacerile digitale. Dă efect practic principiului conform căruia ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal online”, a declarat președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, într-o declarație.


DSA introduce reguli mai stricte pentru platformele cu peste 45 de milioane de utilizatori în UE, datorită influenței acestora asupra societății, conform Comisiei Europene.

Platformele online foarte mari vor fi obligate să efectueze evaluări regulate ale riscurilor sistemice, cum ar fi dezinformarea, conținutul înșelător și pornografia din răzbunare, implementând măsuri adecvate de atenuare, supuse auditului independent.

Eșecul măsurilor ar atrage după sine o încălcare a regulamentului, care include amenzi de până la 6% din cifra de afaceri la nivel mondial.

Un mecanism de răspuns la criză a fost adăugat la jumătatea negocierilor pentru a răspunde la situații de urgență precum războiul din Ucraina. Aceasta ar permite Comisiei Europene să solicite platformelor online foarte mari să întreprindă acțiuni specifice într-o criză, cum ar fi eliminarea propagandei de război (?!).

Comisia ar declanșa starea de criză numai la recomandarea consiliului autorităților naționale, adoptată cu majoritate simplă. Starea de criză va expira automat la trei luni după declanșare, dacă nu este reînnoită. La trei luni de la criză, executivul UE va trebui să raporteze Parlamentului și Consiliului cu privire la orice acțiuni întreprinse în temeiul măsurii.

Conținut online

DSA stabilește, de asemenea, cerințe stricte pentru eliminarea conținutului ilegal, în timp ce platformele ar trebui să modereze conținutul dăunător, dar legal, conform termenilor și condițiilor.

Pentru conținutul ilegal, DSA stabilește categoria de flaggeri de încredere, un grup de experți desemnați de autoritățile naționale la care platformele ar trebui să reacționeze prompt.

Noile reguli includ și o serie de obligații de transparență pentru conținutul promovat, care trebuie să fie clar etichetate ca atare. Publicitatea direcționată bazată pe datele personale ale minorilor și crearea de profiluri bazată pe date sensibile, cum ar fi opiniile politice și convingerile religioase, vor fi interzise.

Toate platformele vor trebui să explice modul în care personalizează conținutul pentru utilizatorii lor prin intermediul sistemelor lor de recomandare. Platformele online foarte mari vor trebui, de asemenea, să ofere un sistem alternativ de recomandare care nu se bazează pe profilare.

O altă întrebare a fost cum să includă motoarele de căutare în domeniul de aplicare al DSA. Textul final constă într-o evaluare de la caz la caz a responsabilităților Google care este lăsată să fie clarificată printr-o revizuire juridică.

Protecția utilizatorilor

Legislația prevede că platformele trebuie să asigure un nivel ridicat de confidențialitate și siguranță pentru minori, fără a prelucra date cu caracter personal suplimentare pentru a se asigura că sunt minori. Comisia va emite orientări cu privire la modul în care aceste dispoziții se aplică în practică.

Legislatorii UE au cerut cerințe mai stricte de informare și monitorizare pentru piețele online. În special, comercianții își vor putea accesa serviciile numai după ce au furnizat câteva informații de bază, iar platformele ar trebui să facă tot posibilul pentru a le verifica. Piețele vor trebui, de asemenea, să verifice aleatoriu legalitatea produselor folosind informații din bazele de date oficiale.

Punerea în practică

În timp ce autoritățile naționale vor supraveghea platformele mai mici, Comisia va avea competențe exclusive pe platforme online foarte mari.

Pentru a finanța acest lucru, executivul UE va percepe platformelor o taxă de supraveghere proporțională cu dimensiunea serviciului și care nu depășește 0,05% din venitul său net anual la nivel mondial.