Până la divorțul său recent, care i-a cam șifonat imaginea, Bill Gates s-a bucurat de un permis gratuit în mass-media corporativă. Prezentat în general ca un tocilar amabil care vrea să salveze lumea, co-fondatorul Microsoft a fost chiar botezat în mod serios „Sfântul Bill” de The Guardian.

În timp ce imperiile media ale altor miliardari sunt relativ bine cunoscute, măsura în care banii lui Gates asigură peisajul media modern nu este. După ce a sortat peste 30.000 de granturi individuale, MintPress a dezvăluit că Fundația Bill și Melinda Gates (BMGF) a făcut donații în valoare de peste 300 de milioane de dolari pentru a finanța proiecte media.

Beneficiarii acestor bani includ multe dintre cele mai importante instituții de știri din America, inclusiv CNN, NBC, NPR, PBS și The Atlantic. Gates sponsorizează, de asemenea, o multitudine de organizații străine influente, inclusiv BBC, The Guardian, The Financial Times și The Daily Telegraph din Regatul Unit; ziare europene importante precum Le Monde (Franța), Der Spiegel (Germania) și El País (Spania); precum și mari radiodifuzori globali precum Al-Jazeera.


Banii Fundației Gates care se adresează programelor media au fost împărțiți în mai multe secțiuni, prezentate în ordine numerică descrescătoare și includ un link către grantul relevant pe site-ul web al organizației.

Sponsorizări directe către instituții media:

Împreună, aceste donații însumează 166.216.526 USD. Banii sunt în general direcționați către probleme apropiate inimii familiei Gates. De exemplu, grantul de 3,6 milioane de dolari CNN s-a orientat spre „raportarea privind egalitatea de gen, cu un accent deosebit pe țările cel mai puțin dezvoltate, producând jurnalism despre inegalitățile zilnice suportate de femei și fete din întreaga lume”, în timp ce Texas Tribune a primit milioane pentru „pentru a crește gradul de conștientizare și implicare a publicului cu privire la problemele legate de reforma educației din Texas”.

Organizații de caritate ale instituțiilor media

Fundația Gates a acordat, de asemenea, aproape 63 de milioane de dolari organizațiilor de caritate strâns aliniate cu marile instituții media, inclusiv aproape 53 de milioane de dolari pentru BBC Media Action, peste 9 milioane de dolari pentru Fundația Staying Alive de la MTV și 1 milion de dolari pentru The New York Times Neediest Causes Fund. Deși nu finanțează în mod specific jurnalismul, donațiile către brațul filantropic al unui player media ar trebui totuși remarcate.

Jurnalism de investigație

Gates continuă să susțină o rețea largă de centre de jurnalism de investigație, cu o contribuție în valoare totală de puțin peste 38 de milioane de dolari, din care mai mult de jumătate au fost destinate Centrului internațional pentru jurnaliști din D.C. pentru a extinde și dezvolta mass-media africană.

Aceste centre cuprind:

Asociații de presă și jurnalism

Pe lângă aceasta, Fundația Gates oferă și asociațiilor de presă și jurnalism sume în valoare de cel puțin 12 milioane de dolari. De exemplu, Asociația Națională a Editorilor de Ziare (din SUA) – un grup care reprezintă peste 200 de reviste – a primit 3,2 milioane de dolari.

Formarea de jurnaliști

De asemenea, fundația pune bani pentru formarea directă a jurnaliştilor din întreaga lume, sub formă de burse, cursuri și ateliere. Astăzi, este posibil ca o persoană să se formeze ca reporter datorită unui grant al Fundației Gates, să găsească de lucru la un punct de vânzare finanțat de Gates și să aparțină unei asociații de presă finanțată de Gates. Acest lucru este valabil mai ales pentru jurnaliștii care lucrează în domeniile sănătății, educației și dezvoltării globale, cele în care Gates însuși este cel mai activ și în care controlul acțiunilor și motivelor miliardarului este cel mai necesar.

Campanii media

BMGF plătește, de asemenea, pentru o gamă largă de campanii media specifice din întreaga lume. De exemplu, din 2014 a donat 5,7 milioane de dolari Fundației pentru populație din India pentru a crea filme și seriale care promovează sănătatea sexuală și reproductivă, cu intenția de a stopa înmulțirea populației în Asia de Sud.

Între timp, a alocat peste 3,5 milioane de dolari unei organizații din Senegal pentru a dezvolta emisiuni radio și conținut online care să includă informații despre sănătate. Susținătorii consideră că aceasta ajută mass-media subfinanțată în mod critic, în timp ce oponenții ar putea considera că este cazul unui miliardar care își folosește banii pentru a-și impune ideile și opiniile în presă.

Proiecte media sponsorizate de Fundația Gates:

Adunate împreună, aceste proiecte media sponsorizate de Gates ajung la un total de 319,4 milioane de dolari. Cu toate acestea, există deficiențe clare cu această listă neexhaustivă, ceea ce înseamnă că cifra reală este, fără îndoială, mult mai mare. În primul rând, nu se iau în calcul subgranturile – banii dați de către beneficiari mass-media din întreaga lume. Și în timp ce Fundația Gates promovează un aer de deschidere despre sine, există de fapt puține informații publice prețioase despre ce se întâmplă cu banii din fiecare grant, cu excepția unei scurte descriere, cu una sau două propoziții, scrisă de fundație însăși pe site-ul său web.  Au fost numărate doar donațiile către organizațiile de presă înseși sau proiecte care ar putea fi identificate din informațiile de pe site-ul Fundației Gates ca campanii media, ceea ce înseamnă că mii de granturi care au un anumit element media nu apar în această listă.

Un exemplu în acest sens este parteneriatul BMGF cu ViacomCBS, compania care controlează CBS News, MTV, VH1, Nickelodeon și BET. Rapoartele mass-media la acea vreme au remarcat că Fundația Gates plătea gigantul de divertisment pentru a introduce informații și PSA (anunțuri de servicii publice) în programarea sa și că Gates a intervenit pentru a schimba firul narativ în seriale foarte populare precum ER (serial medical) și Law & Order: SVU (serial polițist).

Articole pentru reviste academice

De asemenea, nu sunt incluse granturile destinate producerii de articole pentru reviste academice. Deși aceste articole nu sunt destinate consumului în masă, ele formează în mod regulat baza pentru poveștile din presa de masă și ajută la modelarea narațiunilor în jurul problemelor cheie. Fundația Gates a oferit mult surselor academice, cel puțin 13,6 milioane de dolari fiind destinate creării de conținut pentru prestigioasa revistă medicală The Lancet.

Și, desigur, chiar și banii dați universităților pentru proiecte pur de cercetare ajung în cele din urmă în reviste academice și, în cele din urmă, în aval în mass-media. Cadrele academice sunt supuse unei presiuni puternice pentru a-și tipări rezultatele în reviste prestigioase; „publică sau dispari” este mantra în departamentele universitare. Prin urmare, chiar și aceste tipuri de granturi au un efect asupra mass-media. Nici acestea, nici subvențiile pentru finanțarea tipăririi de cărți sau înființarea de site-uri web nu au fost luate în considerare în total, deși și ele sunt forme de media.

În ciuda faptului că zboară mai mult sub radar, Gates și companiile sale au acumulat o influență considerabilă în mass-media. Ne bazăm deja pe produsele deținute de Microsoft pentru comunicare (de exemplu, Skype, Hotmail), social media (LinkedIn) și divertisment (Microsoft XBox). Mai mult decât atât, hardware-ul și software-ul pe care le folosim pentru a comunica sunt adesea prin opera lui Gates . Câți oameni care citesc acest lucru fac acest lucru pe un telefon Microsoft sau o fac prin sistemul de operare Windows? Nu numai că, Microsoft deține participații la giganți media precum Comcast și AT&T. Iar „MS” din MSNBC înseamnă Microsoft.