După ce au decis că europenii nu vor mai putea cumpăra o mașină nouă pe benzină sau motorină după 2035, autoritățile de reglementare ale Uniunii Europene au adoptat o lege care face ca tehnologia anti-viteză și așa-numita cutie neagră să fie obligatorii pentru toate mașinile noi.

Caracteristicile controversate sunt o cerință pentru fiecare model de mașină introdus după 6 iulie 2022 și vor deveni obligatorii pentru toate mașinile noi, indiferent de data lansării începând din iulie 2024.

Cum funcționează tehnologia anti-viteză

Tehnologia anti-viteză se numește Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) – Asistent inteligent de viteză. Autoritățile de reglementare europene au transmis că sistemul calculează limita de viteză afișată, analizând fie datele din sistemul de navigație, fie datele trimise de tehnologia de recunoaștere a semnelor de circulație.


Dacă detectează că șoferul depășește viteză, poate efectua una dintre cele patru acțiuni:

  • trimite o avertizare vizuală sau acustică (cum ar fi un mesaj de avertizare în panoul de instrumente sau un sonerie),
  • emite o serie de vibrații (probabil prin volan),
  • oferă feedback haptic prin pedala de accelerație sau
  • încetinește automat mașina până la limita afișată. Producătorii de mașini sunt liberi să aleagă cum reacționează sistemul pe care îl adoptă.

Autoritățile de reglementare subliniază că, deocamdată, șoferul poate depăși ISA (chiar și în cazul în care mașina este încetinită automat) prin simpla apăsare a pedalei de accelerație. Totuși, nu se știe ce consideră sistemul accelerare. Vorbim de 55 kmh într-o zonă de 50 kmh sau 140 kmh pe autostradă? Oficialii nu au explicat cum se vor asigura că informațiile privind limita de viteză transmise ISA sunt exacte.

Ce este cutia neagră?

În ceea ce privește cutia neagră, făcută obligatorie de oficialii europeni, este un dispozitiv care înregistrează și salvează numeroase date precum viteza mașinii, turația motorului, aportul pedalei de frână sau accelerație, forța impactului și dacă ocupanții purtau sau nu centura de siguranță cu 30 de secunde înainte și 10 secunde după un accident.

Autoritățile de reglementare subliniază că aceste informații vor fi disponibile exclusiv oficialilor de drept în cazul unui accident și diferitelor agenții guvernamentale însărcinate cu compilarea datelor referitoare la accidentele de circulație.

De zeci de ani, guvernele au făcut eforturi ca toate mașinile să fie echipate cu cutii negre care urmăresc datele despre locație.

Toate aceste schimbări în modul de supraveghere a cetățenilor trezesc temeri puternice că poliției i se va acorda puterea de a utiliza tehnologia pentru a dezactiva complet funcționarea unui vehicul dacă se consideră că șoferul a comis o infracțiune sau dacă este inamic al noii revoluții cultural-economice pe care o trăim.