În ciuda temerilor tot mai mari cu privire la o încetinire a economiei globale, aprovizionarea cu motorină continuă să fie o preocupare, iar situația poate deveni încă și mai rea decât este acum.

John Kemp de la Reuters ne spune că fondurile speculative și comercianții instituționali (care achizitioneaza in numele unor grupuri) au cumpărat motorină în cel mai rapid ritm începând cu noiembrie 2020, săptămâna trecută adăugând 9 milioane de barili la depozitele lor.

Bloomberg a raportat că cererea de motorină din SUA a atins cel mai înalt nivel din ultimii cinci ani și ar putea crește pe măsură ce se apropie iarna. Exporturile de motorină din SUA au atins un nivel record luna trecută, America de Sud și Europa preluand majoritatea acestor exporturi.


În același timp, India a impus limite asupra exporturilor de motorină pentru a se asigura că există suficientă pentru piața internă. În plus, motorina rusă este ocolită de cumpărătorii europeni din cauza sancțiunilor, chiar dacă embargoul asupra petrolului și produselor derivate din Rusia intră în vigoare abia la sfârșitul anului.

Problema deficitului de motorină nu este tocmai una nouă, dar acum atrage multă atenție.

„Guvernele înțeleg foarte clar că există o legătură clară între motorină și PIB, pentru că aproape tot ceea ce intră și iese dintr-o fabrică folosește motorină”, a declarat un director senior de la Asociația Europeană a Rafinăriilor de Petrol în martie, la scurt timp după UE a început să aplice sancțiuni Rusiei.

Rusia este cel mai mare furnizor de motorină al UE, exportând aici aproximativ 750.000 de barili zilnic pentru a alimenta industria grea, transportul de marfă și o serie de alte industrii care susțin economia blocului.

Pe lângă sancțiuni, piața de motorină pare să fi experimentat același lucru pe care la experimentat piața țițeiului: o revenire mult mai rapidă a cererii decât creșterea ofertei.

Această creștere a cererii a încetinit puțin, Reuters raportând luna trecută că așteptările privind o încetinire globală, pe fondul creșterii ratelor băncilor centrale și a inflației, au început să descurajeze cererea puternică de motorină și să ducă la prețuri mai mici, dar se pare că acest lucru a fost temporar iar cererea pentru transportul industrial este din nou în creștere.

Chiar în această săptămână, Departamentul Energiei din SUA a raportat că stocurile de petrol din rezerva strategică au scăzut la cel mai mic nivel din 1985, până la 469,9 milioane de barili.

În unele țări africane deficitul de motorină este un fapt și duce la diverse probleme. În Republica Centrafricană, organizațiile umanitare și-au redus activitățile din cauza penuriei de motorină. În Camerun, șoferii au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva lipsei compustibilului.

Nu este vorba doar de Africa. În Brazilia, compania petrolieră de stat Petrobras a avertizat guvernul săptămâna trecută că un deficit de motorină ar putea să apară dacă firmei nu i se permite să vândă carburanți la prețurile pieței. Guvernul brazilian și președintele Bolsonaro, care  se află  în fața alegerilor în octombrie anul acesta, pun presine pe compania de stat să nu ridice pretul la motorină.

În Europa, cumpărătorii de carburanți se luptă pentru a-și asigura aprovizionarea cu carburanți înainte de intrarea în vigoare a embargoului asupra petrolului rusesc, care se va întâmpla în decembrie, mulți recunoscând că va fi dificil și anul viitor.

Între timp, Statele Unite trebuie să echilibreze cererea internă de motorină cu cererea internațională, ceea ce ar putea fi o provocare, stocurile de motorină și alte produse fiind în scădere în acest an, producția necrescând substanțial.

Ne asteaptă vremuri din ce în ce mai grele mai ales că tensiunile dintre China și SUA privind Taiwanul sunt în creștere odata cu vizita în insulă a președintelui Camerei Reprezentanților, Nancy Pelosi.