România trebuie să găsească surse alternative pentru 80 la sută din motorina importată din Rusia

by | 7 Feb 2023 | Economie

România, dar și partea de vest a Uniunii Europene, se află într-o situație dificilă după ce duminică a intrat în vigoare embargoul impus de Uniunea Europeană produselor petroliere rusești din cauza războiului din Ucraina.

Potrivit analizei portalului economic Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să găsească surse alternative pentru 80 la sută din motorina importată anul trecut, în timp ce la nivelul UE acest raport este ceva mai favorabil, de 50 la sută.

La capitolul benzină, România se află într-o poziție bună, fiind considerată un exportator net, dar situația este complet inversă în ceea ce privește motorina.

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), țara a importat în total 1,85 milioane de tone de motorină în primele 9 luni ale anului trecut, inclusiv 1,25 milioane de tone direct din Federația Rusă. A importat 1,3 milioane de tone de motorină rusească în primele nouă luni ale anului 2021 și 1,79 milioane de tone în întregul an.

Situația este agravată de faptul că nu poți importa motorină nu doar din Rusia, ci și din acele țări care au fost scutite de embargoul asupra petrolului rusesc, dar cărora, în schimb, le este interzis să exporte produse petroliere procesate.

Aceste țări sunt Ungaria, Bulgaria, Cehia, Slovacia și Serbia. Cu toate acestea, embargoul nu intră în vigoare imediat. Scopul cantității mari de produse importate de statele membre UE, inclusiv România, în 2002 și în ianuarie 2023 este evitarea penuriei, în special în domeniul motorinei.

În plus, mijloacele de transport disponibile au fost încărcate cu produse petroliere rusești și au pornit înainte de 5 februarie. Primele limite pot apărea în aprilie, când, pe lângă creșterea sezonieră a cererii, încep și stocurile să scadă.

Potrivit experților, dacă Europa poate înlocui motorina rusească, aceasta va veni doar din țări care rafinează ele însele petrolul rusesc. Sancțiunile de la Bruxelles asupra produselor petroliere rusești pot cauza probleme în primul rând pe piața motorinei deoarece UE nu are suficientă capacitate de rafinare și trebuie să importe 1-1,5 milioane de barili de motorină pe zi.

Până acum, Uniunea a achiziționat mai mult de jumătate din această cantitate din Rusia. Dealerii de carburanți au încercat să creeze rezerve în ultimele săptămâni, stocurile ar putea crește de la 25-30 de zile până la chiar 40 de zile, deci nu vor fi probleme de aprovizionare în următoarele zile și săptămâni.

Devine discutabil cum se va transforma piața diesel din UE pe termen lung și în ce măsură și de unde pot fi înlocuite cantitățile pierdute. Rafinăriile în principal din China, India și Orientul Mijlociu vor putea înlocui sursele rusești, astfel că Europa va putea achiziționa produse petroliere de la mai mare depărtare și mai scump.

Jucătorii chinezi și indieni de pe piață cumpără o parte semnificativă din țițeiul rusesc, așa că întrebarea este ce rost are embargoul. India rafinează petrolul rusesc și-l exportă inclusiv în Europa așa cum face și China cu gazul natural lichefiat care, cumpărat în exces de la ruși, este exportat în Europa. Deci gazul rusesc se întoarce tot la noi, europenii doar că pe ocolite, sub altă denumire și mai scump. Super afacere!

Ultimele știri

Greșeli majore în războiul din Ucraina

Războiul din Ucraina este consecința unei serii de erori strategice și de evaluare făcute de toate părțile aflate în conflict. În mod cert, dacă măcar o parte dintre aceste erori ar fi fost evitate,...

Loading



Cele mai citite

   Articole populare


Te-ar putea interesa

Loading


Loading