Peste jumătate din preţul unui litru de benzină reprezintă taxe luate de stat, sub formă de TVA şi accize. Dar chiar dacă statul ar vrea să renunțe la o parte din aceste taxe, Uniunea Europeană împiedică modificarea drastică a TVA și accizelor.

Uniunea Europeană impune, printr-o directivă europeană, un nivel minim al accizelor care nu poate fi încălcat decât cu derogare. Mai precis Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii și Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată stabilesc ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele membre.

Ce spune Ministerul Finanțelor despre scăderea TVA

Reducerea nivelului accizei cu 50% și reducerea cotei standard de TVA la 5% pentru o perioadă de 6 luni la carburanți (benzină fără plumb și motorină) sunt măsuri care ar contraveni directivelor UE și ar putea atrage demararea procedurilor de infringement împotriva României.


În ceea ce privește reducerea pentru o perioadă de 6 luni a cotei de TVA la 5% pentru livrarea de carburanți (benzină, motorină) odată cu aderarea la UE, România are obligația de a respecta acquis-ul comunitar în domeniul TVA, a cărui componentă principală este reprezentată de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (Directiva TVA). Astfel, cotele reduse de TVA aplicabile în România sunt stabilite cu respectarea prevederilor Directivei TVA.

În acest sens potrivit art.98 alin (2) din Directiva TVA, statele membre pot aplica o cotă redusă de TVA doar pentru livrările de bunuri și prestările de servicii prevăzute în Anexa III a acestei Directive, iar potrivit art. 99 alin. (1) din aceeași Directivă, cotele reduse se fixează ca procent din baza de impozitare, care nu poate fi mai mic de 5%.

Livrarea de carburanți, benzină și motorină nu se regăsește în Anexa III, care cuprinde lista livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii cărora le pot fi aplicate cotele reduse de TVA.

Prin urmare aplicarea cotei reduse de TVA și pentru alte livrări de bunuri/prestări de servicii decât cele prevăzute în anexă, contravine acquis-ului comunitar în domeniul TVA.

Ce spune UE despre scăderea accizei

Directiva Directiva 2003/96/CE  impune un nivel minim al accizelor de 359 euro/mia de litri în ceea ce priveşte benzina fără plumb și de 330 euro/mia de litri pentru motorină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior. Pentru conversie, am folosit așadar un curs de 4,9479 lei/euro, anunțat de Banca Națională a României pentru data de 1 octombrie 2021.

Drept urmare, nivelul minim al accizei impus de Uniunea Europeană este de 1.776,29 lei/mia de litri pentru benzină fără plumb și de 1.632,8 lei/mia de litri pentru motorină.

În prezent, în România, nivelul accizei este de 1.892,72 lei pentru 1.000 de litri de benzină fără plumb, potrivit nivelului stabilit de Ministerul Finanţelor în anul 2022. Pentru motorină, acciza este de 1.734,66 lei pentru 1.000 de litri de carburant.

Așadar, o înjumătățire a accizei ar însemna că românii vor plăti acciză de 946,36 lei la benzină fără plumb și 867,33 pentru motorină.

Înjumătățirea accizei duce așadar nivelul acesteia sub cel stabilit de directiva europeană, ceea ce înseamnă că România nu va respecta legea europeană dacă ia această decizie și s-ar putea confrunta cu un infringement. Orice scădere a accizei sub nivelul minim impus de UE va necesita o derogare acordată de Comisia Europeană.

Deci, a discutat cineva cu Comisia Europeană o modificare substanțială a acestui aspect? A bătut cineva cu pumnul în masă pentru susținerea unui trai decent în UE? NU! Răspunsul e simplu: cu cât prețurile și taxele sunt mai mari, cu atât statul câștigă mai mult. Iar un popor sărăcit, lipsit de independență financiară care va primi o pomană de la stat va fi recunoscător politicienilor și-i va vota în continuare.