Retailerul de modă H&M se confruntă cu un potențial boicot în China, după ce o declarație pe care compania a făcut-o anul trecut, exprimând îngrijorări profunde cu privire la munca forțată din Xinjiang, a stârnit o furtună în această săptămână.

Controversa a început după ce a ieșit la iveală o declarație a Grupului H&M conform căreia marca nu va mai utiliza bumbac din XUAR (regiunea autonomă uigură Xinjiang) din cauza preocupărilor legate de munca forțată.

O declarație similară a Nike atrăgea și ea critici, semn că producătorii occidentali de îmbrăcăminte s-ar putea confrunta cu o ostilitate crescândă în China pentru pozițiile lor publice împotriva muncii forțate din Xinjiang și pentru oprirea aprovizionării cu bumbac din regiune.


Declarația H&M, care poate fi găsită pe site-ul vânzătorului cu amănuntul suedez, a fost publicată în septembrie, după un publicarea unui raport cu privire la utilizarea uigurilor în munca forțată în Xinjiang.

În cadrul acestuia, H&M a declarat că este „profund îngrijorat de rapoartele organizațiilor societății civile și mass-media care includ acuzații de muncă forțată și discriminare a minorităților etno-religioase” din Xinjiang și că a încetat să cumpere bumbac de la cultivatorii din regiune.

Mai mult de opt luni mai târziu, ca urmare a sancțiunilor din partea țărilor occidentale împotriva Chinei pentru tratamentul uigurilor, H&M se confruntă cu reacții online din partea consumatorilor chinezi. Indignarea a fost stârnită de comentarii pe platforme precum site-ul de microblogging Weibo de la celebrități și grupuri precum Liga Tineretului Comunist, o organizație influentă a Partidului Comunist.

Luni, Marea Britanie, Canada, Uniunea Europeană și Statele Unite au anunțat sancțiuni împotriva unor oficiali chinezi pentru tratamentul uigurilor din Xinjiang. Aproximativ 1 din 5 articole de îmbrăcăminte din bumbac vândute la nivel global conțin bumbac sau fire din regiune, unde autoritățile au folosit programe de muncă coercitivă și internare în masă pentru a reeduca până la 1 milion de uiguri, kazahi și alte minorități în mare parte musulmane pentru a deveni obedienți Partidului Comunist.

Nike ar putea fi următorul. Compania a postat o declarație pe site-ul său web, exprimând îngrijorarea „cu privire la rapoartele de muncă forțată în și conectate la” Xinjiang. „Nike nu furnizează produse” din regiune și „am confirmat cu furnizorii noștri contractuali că nu folosesc materiale textile sau fire filate din regiune”.

Miercuri, Nike s-a aflat în fruntea listei de „căutare la cald” din Weibo. Unii utilizatori erau furioși că Nike s-a alăturat boicotului bumbacului din regiune. Compania a refuzat să comenteze.

Huang Xuan, un actor chinez care a avut un contract de îmbrăcăminte pentru bărbați cu H&M, a postat o declarație în care spunea că va renunța la acord, adăugând că se opune „calomniei și creării zvonurilor”, precum și „oricărei încercări de discreditare a țării”. Cântăreața și actrița Victoria Song – care susținea H&M – a publicat, de asemenea, o declarație, spunând că nu mai are o relație cu marca și că „interesele naționale sunt mai presus de orice”.

Până miercuri seară, cel puțin trei mari platforme chineze de comerț electronic – Pinduoduo, Jingdong și Tmall – au eliminat H&M din rezultatele căutării și și-au retras produsele din vânzare. Acțiunile au subliniat presiunile cu care se confruntă companiile străine care desfășoară afaceri în China când se implica în dezbateri politice și culturale, precum suveranitatea țării și evidența drepturilor omului.

Miercuri seara, H&M China a răspuns cu o postare pe site-ul de microblogging Weibo, spunând că „nu reprezintă nicio poziție politică”.

„Grupul H&M respectă întotdeauna consumatorii chinezi”, se spune în declarație. „Suntem dedicați investițiilor și dezvoltării pe termen lung în China.”

H&M este al doilea cel mai mare retailer de modă din lume după vânzări, după Inditex, proprietarul Zara, iar China este a patra piață ca mărime.