Primul dintre cele cinci terminale germane de gaz lichefiat (GNL) planificate pentru construire a fost deschis la Wilhelmshaven sâmbătă, 17 decembrie. Terminalele sunt menite să contribuie la independența Germaniei de livrările de gaze rusești.

Noul terminal nu este o instalație permanentă, ci constă într-un terminal plutitor – nava Höegh Esperanza, o unitate specială de stocare și regazificare plutitoare (FSRU) închiriată din Norvegia. Nava este capabilă să preia la bord gaz natural lichid din cisterne și să le transforme în gaz normal. Se preconizează că gazul livrat la terminal va acoperi aproximativ 6% din cererea anuală a Germaniei.

Cancelarul federal german Olaf Scholz, care a deschis oficial terminalul, a declarat că va ajuta Germania în drumul său către „independența față de conductele rusești”. El a lăudat în special viteza cu care noul terminal a fost construit în numai zece luni. „Aceasta este noua viteză a Germaniei, cu care vom continua să ne dezvoltăm infrastructura”, a anunțat cu mândrie Scholz.


Dar nu toată lumea este la fel de îndrăgostită de noul terminal. Organizațiile de mediu au criticat faptul că regulile de mediu existente au fost ignorate în timpul construcției terminalului. În timp ce organizația non-profit de mediu Umwelthilfe a recunoscut că asigurarea aprovizionării cu energie este importantă în acest moment, a criticat crearea de supracapacități odată cu construirea atâtor terminale GNL și ar putea lua în considerare luarea de măsuri legale împotriva construcției și utilizării terminalelor.

Impactul asupra mediului este și motivul pentru care terminalele GNL nu au fost construite mai devreme. În august 2020, Olaf Scholz, pe atunci încă ministru de finanțe a guvernului Angela Merkel, a pregătit o ofertă de a încheia un acord cu Donald Trump pentru a cumpăra GNL din Statele Unite. Două terminale permanente din Wilhelmshaven și Brunsbüttel au fost apoi programate să fie construite pentru un total de 1 miliard de euro, dar organizațiile de mediu au blocat construcția. Doi ani mai târziu, construcția în grabă a terminalelor temporare va costa 6,6 miliarde EUR. Cea mai mare parte a costului este chiria pentru navele FSRU.

Totuși, acest lucru nu l-a descurajat pe Olaf Scholz să se refere la deschiderea terminalului drept „o zi bună pentru Germania”. Ministrul Economiei Robert Habeck (Verzii) a fost prezent și el la deschidere și a spus că noul terminal este „un pas important către securitatea aprovizionării germane”. Asociația Federală a Industriei Germane a avertizat însă că este de cea mai mare importanță continuarea extinderii infrastructurii la viteză mare. Președintele asociației, Siegfried Russwurm, și-a reînnoit apelul către germani să continue economisirea gazelor pe parcursul iernii.