Declarația îi aparține rezidentului regional al SUA pentru combaterea corupției în România și Bulgaria, Jessica Kim și a fost exprimată într-un interviu publicat de Spot Media, la scurt timp după un comunicat al judecătorilor din CSM care îi reproșau ministrului Justiției că „angrenează reprezentanți ai altor state într-un proces eminamente intern” legat de consultările privind modificarea legilor justiției.

Contre subtile între judecătorii din CSM și reprezentanții SUA

De altfel, nici comunicatul judecătorilor CSM din 25 februarie 2020 nu apărea din senin. Reacția judecătorilor împotriva ministrului Justiției avea loc la puțin timp o serie de vizite la mai multe instituții din Justiție realizate de aceeași Jessica Kim, însoțită de însărcinatul cu afaceri al Ambasadei SUA, David Muniz – vizite în urma cărora  cei doi au susținut explicit  desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ).

Intervenția rezidentului regional al SUA pentru combaterea corupției în România și Bulgaria (e notabil faptul că Departamentul de Justiție al SUA are o asemenea funcție în organigramă!) vine parcă să întărească poziția exprimată anterior cu privire la desființarea SIIJ, care acum e catalogată explicit drept una din „măsurile controversate” care „au avut un impact negativ asupra independenței Justiției”.


SUA își reafirmă interesul direct pentru desființarea Secției Speciale

Declarația lui Kim parcă să dezmintă sugestia din comunicatul judecătorilor din CSM că actualul ministru al Justiției ar fi dezinformat oficialii străini și că, din acest motiv, aceștia au poziții inadecvate față de realitățile din justiția românească. „Ministrul Justiției sfidează cadrul constituțional prin angrenarea reprezentanților altor stateîntr-un proces eminamente intern, prezentând distorsionat realități din domeniul justiției (…) Maniera netransparentă a discuțiilor purtate, furnizarea trunchiată a informațiilor sunt singurele explicații pentru concluziile prezentate de aceștia”, se arăta în comunicatul Secției de Judecători din CSM. Altfel spus, judecătorii  acuză că oficialii străini prezintă concluzii eronate pentru că au fost dezinformați de ministrul Justiției, Stelian Ion.

În interviul publicat de Spot Media, Jessica Kim ne spune clar că reprezentanți SUA nu se simt induși în eroare și, ca să nu mai fie niciun dubiu, reiterează faptul că susținerea desființării SIIJ este o politică bine înțeleasă și asumată oficial de reprezentanții SUA. E important de subliniat aici că interviul din Spot Media nu este rezultatul unui dialog față în față. După cum se precizează în debutul textului, răspunsurile au fost transmise în scris, deci nu pot fi puse pe seama unor stângăcii de exprimare.

În mod similar, referirea la „îndrumarea” oferită magistraților români „în funcție de nevoile din dosare”, nu poate fi pusă nici ea pe seama unei scăpări nedorite. Este în mod clar o poziție asumată oficial, prin care SUA își afirmă în mod deliberat implicarea directă în evoluțiile din sistemul judiciar penal din România.

Există însă două răspunsuri importante care lipsesc cu desăvârșire  din discursul diplomaților americani:

  1. De ce se diplomații SUA manifestă atât de insistent și categoric cu privire la „un proces eminamente intern”, care ține strict de organizarea internă a sistemului judiciar dintr-un stat, cum arătau judecătorii din CSM?
  2. De ce americanii sunt atât de deranjați de singurul parchet din România care nu e controlat politic  și cer cu atâta insistență desființarea lui? (SIIJ e singurul parchet de rang înalt la care conducerea nu e numită de decidenți politici, ci exclusiv de magistrații din CSM.) Oare nu cumva sunt deranjați tocmai pentru că nu poate fi controlat? Dar de ce ar fi interesată Ambasada SUA de controlul asupra unui parchet, despre care Curtea Constituțională spunea că reprezintă o garanție suplimentară pentru independența magistraților și în special a judecătorilor? Iată câteva întrebări care ar trebui clarificate de Ambasa SUA. 

ANABI, viitorul „star” al celei de-a doua cruciade anti-corupției din România

Implicarea oficialilor SUA în „reforma Justiției” din România nu se rezumă doar la susținerea desființării SIIJ. Rezidentul regional anti-corupție al SUA trasează destul de clar direcția: viitorul luptei anti-corupție trebuie să se concentreze pe recuperarea prejudiciilor din dosarele de corupție.

Dacă privim în istoria recentă, această chestiune a „recuperării prejudiciilor” reprezenta „călcâiul lui Ahile” al luptei anti-corupție din perioada Kovesi-Coldea-Lazăr. Multe reproșuri legate de acest subiect veneau chiar din partea unora dintre cei mai înfocați susținători ai procurorilor DNA. Sondajele de opinie de atunci, dar și cele mai recente, indicau în mod categoric o frustrare uriașă din partea populației în legătură cu prejudiciile enorme nerecuperate din marile dosare de corupție. Acesta a fost și unul din punctele invocate de fostul ministru al Justiției pentru decizia de revocare a Laure Codruța Kovesi de la conducerea DNA.

Deci insistența lui Jessica Kim pe acest subiect pare a răspunde unor așteptări foarte mari din partea cetățenilor. Recuperarea prejudiciilor poate deveni cheia succesului în câștigarea susținerii populației pentru cea de-a doua campanii anti-corupție ce urmează să înceapă în România. Indicațiile sunt cât se poate de precise, aproape imperative și pun în centrul discuției o instituție mai puțin cunoscută în România, dar căreia i se hărăzește un viitor strălucitor: Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Disponibilizate (ANABI). E vorba  de o instituție din subordinea Ministerului Justiției care preia și gestionează bunurile confiscate din activitățile infracționale. Chiar dacă e mai puțin cunoscută de români, ANABI pare a fi foarte importantă pentru americani. Ea s-a aflat pe lista instituțiilor cheie din justiție care au fost vizitate cu doar câteva zile în urmă de cei doi diplomați ai Ambasadei SUA la București.

Prăgătirile au început încă de anul trecut, când fostul ministru al Justiției, Cătălin Predoiu, citat de Hotnews, anunța că îi va pune “colți” instituției „ca  să sfâșie din averile dosite de infractori”.

Dacă totul merge bine, până în februarie-martie ANABI se va transforma dintr-o agenţie care este în prezent doar de inventariere şi de sprijin, într-o agenţie preponderent de valorificare a activelor provenite din infracţiuni. Pasul următor este acela de a transforma ANABI într-o agenţie de identificare şi de căutare a activelor din jurisdicţiile offshore. Aş putea spune, printr-o expresie plastică, încercăm să punem colţi ANABI, pentru ca ea să sfâşie din averile dosite de infractori, în special în jurisdicţiile offshore din străinătate”, spunea Predoiu în noiembrie 2020.

Acum, Jessica Kim ne spune că instituția este pregătită să înceapă ceva important:  „ANABI este total funcțională și posedă cunoștinte specializate în acest domeniu. Creșterea, poate impunerea, consultării cu ANABI la începutul investigării unor cazuri cu un nivel ridicat al prejudiciului ar avea potențialul să sporească recuperarea acestuia. Rezultatele ar fi durabile și ar arăta potențialilor infractori că nu pot beneficia de pe urma acțiunilor lor ilegale.”

Declarația lui Jessica Kim este parcă trasă la indigo cu ceea ce spunea la finalul anului trecut chiar directorul general al ANABI, Cornel-Virgiliu Călinescu: “Ne-am dori să fim întrebați încă din primele faze ale anchetei, pentru că putem fi mult mai utili de la început decât dacă suntem anunțați pe parcursul anchetei, eventual în faza de judecată“.

În final, trebuie observată această precipitare a intervențiilor diplomaților SUA cu privire la reorganizarea sistemului judiciar românesc. Toate aceste vizite, intervenții, interviuri venite din partea “partenerului strategic” par a anunța că se pregătește ceva și că, în foarte scurt timp, se va deschide un nou capitol  în lupta anti-corupție, pentru crucificarea “politicienilor corupți” din România. Practic este semnalul că începe cea de-a doua cruciadă anti-corupție din România!